Byggahus.se

Hund som pinkat på parkett

1. S
    Medlem · 1 inlägg

Snuddas

Medlem
    Tjenare

Jag har nu köpt mig en underbar lägenhet, men med ett stort problem. Föregående ägare har nämligen haft hundar som inte har varigt särskilt duktiga på att hålla sig. Mitt problem är att jag skall lägga ett klick golv över denna sönder pinkade parkett, men är rädd för att man skall känna urin doften igenom det nya golvet. Har ni någon/några idéer om hur jag kan få doften att försvinna. Min tanke var klorin, men eftersom jag inte är så insatt så kan väl ni hjälpa mig. ???

Tack

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 827 inlägg

yonna

Medlem

Re: Hund som pinkat på parkett

Jag hoppas att du fick en rejäl reducering på lägenhetspriset.

Känner du nu hundkiss'doft'? Är parkettfläckarna mycket tydliga? Urin är ju starkt frätande så det låter vettigt att lägga nytt golv ovanpå det gamla - är det gammal stavparkett eller av enklare typ?

Kattkiss'doft' är hopplöst att få bort (framför allt från okastrerade hankatter) men hundkiss'doft' avtar faktiskt efter hand. Jag tror inte det är någon vidare idé att tvätta med klorin eftersom skadan finns framför allt i springorna. Tvätta rent golvet ordentligt med tex Ajax eller annat konventionellt rengöringsmedel upprepade gånger under någon månads tid och lägg nytt golv först när du känner att kisslukten avtagit.

3. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

egen erfarenhet säger... bygg aldrig in saker som doftar, det går int...

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 783 inlägg

hempularen

Moderator

Tjaa, om man skall vara extrem, så finns det en sorts spraygrundfärg i färgaffärerna som man använder efter rökskador (brandrök). Den skall hindra att sot tränger ut igenom ny färg. Det kanske fungerar mot hundkiss också?

5. hal
    Allvetare · Uppsala · 221 inlägg

hal

Allvetare

Är det sand under golvet kan det bli riktigt svårt att få bort doften. Har sett en lägenhet där man var tvungen att ta bort både golv och sand (men då gällde de katter).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.