Jag lade 14mm DalaFloda 2:a sortering, endast en bräda fick gå bort pga skada på 12kvadrat golv

Anna D skrev:
Webe, vad gjorde att andrasorteringsplankorna var svåra att lägga? Läste någonstans att så mycket som 30% kunde behöva kasseras vid läggning av andrasortering. Då undrar man ju om det verkligen lönar sig...
Nä, vi tyckte väl inte att det lönade sig när vi väl började lägga golvet, hade kanske varit bättre att köpa förstahandssortering.
Anledningen till att det var svårt att lägga golvet var att många plankor var skadade (vilket vi visste), obetydligt men det tvingade oss att kapa många plank. Planken var ofta vinda och skeva och de var svåra att passa in. och så skulle de skruvas fast. Det gick till många skruv, kanske fler än vad man kanske behövt om man lagt ett "perfekt" golv. Vi beslutade att strunta i att lägga golvet i de två sovrummen. Och sålde resten av siljangolvet. Så vi har siljan ek i vardagsrummet, köket och hallen.

Vi är supernöjda med vårt golv och skulle inte vilja byta ut det. Men om det var värt i svett och pengar att lägga ett andrahandssorteringsgolv, det är jag mycket tveksam till... :-/

0840 skrev:
vill nog inte släppa teorin om att det är viktigt att behandla båda sidorna.
Det kan du iofs ha rätt i. Speciellt om det är breda brädor. ;)

Att behandla bräder på båda sidor har jag provat i andra sammanhang, ex foder utomhus. Resultatet var att vänster bräda skålade sig litegrann, den var bara målad på en sida. Höger bräda fick en strykning på baksidan före montering slutstrykning, ingen skålning. Skålning på ett golv syns mycket tydligare än på panel utomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.