Golv
MrMagic: Ett rätt lagt parkettgolv behöver ingen kvartsstav, punkt slut !! Kan man därmot inte ta bort tröskeln till tex badrummet pga den är förhöjd för att hindra vatten på golvet att komma ut och sedan limmad, så är ju byggfog eller motsv ett alternativ, om man inte kan göra en list att lägga ovanpå, typ i T-form eller så, som medger rörelse i golvet. Ett bättre alternativ är annars
hanneli: Om avjämningsmassan är baserat på träfiber, är det nog best ta bort allt. Jag ville oavsett primet allt, men är ingen expert... mvh hanneli
TN: [citat] Förr i tiden var det skillnad på dem, men nu är det som sagt bara färgen.
EARTH22: Kolla in Tarketts nivålister..jäv-igt snygga! Täcker 13-17 mm i nivå och finns i många träslag. Med både lack och olja... www.tarkett.se
lillfia82: Någon som har bilder på Älvsbyhus plastgolv som ser ut som klinkers eller ekgolv?
drx: Kontakta en golvslipfirma för tips och råd. Om man begår ett sådant helgerån att man klistrar plastmatta på fiskbensparkett då borde man få spöstraff ;D
drx: Lägg på plastmattan och ett lager foam. Känns som onödigt arbete att dra bort plastmattan först. Kontrollera om du har mycket "bulor" i golvet först och åtgärda dessa så du inte råkar på en sådan mitt i allt.
drx: Se till så att de lägger om golvet för underlaget är inte ordentligt gjort. I värsta fall får de väl lägga ett lager foam till och prova. Jag hade fått frispel om de byggt nytt åt mig med golvknarr.
Hemmakatten: Jag var nog inte tillräckligt tydlig i mitt förra inlägg. FÖRST måsta man borsta bort det damm som går. SEDAN måste man tvätta väggarna ordentligt. Dammet är mkt fint och brungult och det räcker INTE med att borsta. Tar man en trasa och drar över väggen så blir den full med damm. Vi slipade också en gammal prakett som var lackad. Det är möjligt att det dammet blir värre än om
Nussen: Det där låter konstigt???????? Flytspackling av parkettgolv???????? Du måste mena underlaget till ett flytande parkettgolv? Eller? Bula i parketten?? //Nussen
hempularen: Hej, Vi har precis börjat riva lite väggar och ett litet badrum för att utöka köket. Golvet kommer att bestå av dels befintligt marmorgolv (idag i tamburen, matplat efter onbyggnaden). Dels klinker golv på själva köksdelen. Nu kommer problemet: När jag bilade bort golvet i badrummet så visade det sig bestå av en betongkaka gjuten på sand (ca 15cm sand), under sanden ligger det ett
ama: Jag vet inte om man tröttnar på det, har själv bara helt "vanliga" golv...Man kan ju alltid gå till en återförsäljare och få med sig en provbit hem och sitta och ha ångest över. Om du är rädd för att tröttna på golvet så behöver du fundera ett par varv till, skeppsgolv brukar inte vara det billigaste golvet, och det blir dyrt att ångra sig! Egentligen är Rappgos variant inte
garagenisse: Hej, och tack för svaret! Nåra frågor till dock, vad primar man med? Är det samma primer som för tex klinkers? Är det inte stor risk att betongen spricker om jag är lite osäker på underlaget? Om jag vill blanda själv, går det med cement och grus? Vilka proportioner isåfall? Mvh Andreas
PeterF: Har hört att foamen tappar effekt med tiden? Trycks ihop på nått vänster.. kan någon bekräfta?
Errol: Tack för svaret! Planerna har ändrats en aning, det ska in värmekabel. Jag läste någonstans att det var OK att prima efter att kabeln var satt så att man får lite mer tid att ta hand om avjämningsmassan. Så får det bli :)
Meijan: Jag slipade hallgolvet för hand...det gick hur bra som helst...förutom att dammsamlarpåsen gick sönder och jag hade "glömt" att försegla dörröppningen till vardagsrummet och köket. Jag hade dessutom "öppen skafferiförvaring" vilket resulterade i en hel del kasserade matvaror efter den slipningen... :-X
Alexander_Kyckling: Jag har inget svar men hakar på med några fler funderingar kring parkettgolv på sand. I mitt vardagsrum har jag ett sådant golv i Holländskt mönster. Det är ju snyggt och så men golvet är ganska slitet: a)Färgstänk sedan föregående ägare målade om utan att täcka ordentligt. b)Stora glipor (2-3mm) mellan parkettbitarna i ena hörnet som förmodligen beror på vattenskada. c)Golvet
stromberg: Hej, sökte svar och såg denna thread... Är det mha av sättmassan man kan reglera höjden mot...t.ex laminatgolv..? Eller ska man lägga ngt under för att höja nivån...? mvh //Fredrik
Andreas8: ett annat tips (vid "bucklor") kan vara att lägga en blöt trasa på bucklan, och sen köra ett varmt strykjärn över det hela, då kan träet resa sig. Mvh /Andreas8
Johannabacken: Hej, Någon som har råd hur man lämpligen lägger elgolvvärme under parkett? Jag har vattenburen golvvärme under parketten i hela huset och ska nu fylla på med lite ytterligare bjälklag mellan våningarna. Under de två stora fönstrena funderar jag på att lägga golvvärme men då jag inte vill (kan) skarva den vattenburna så tänkte jag lägga en bit el-slinga. Någon som har en idé
Nussen: Moderna laminat är s.k. högtryckslaminat. Det betyder att de är hyffsat fuktskyddade eftersom de är tryckimprignerade.. Om du tror att du kan lacka laminatet rekommenderar jag ett grundligt samtal med säljaren, så kan han förklara vad golvet består av.
Nussen: Skulle tro att du använder fel forum. Testa "grund och markarbeten istället" //Nussen
gluecifer: Vi har en liten toa (1,20x1,80) inrymt i en garderob med snedtak, fanns inte utrymme att höja med gips/klinker så vi tog bara bort den gamla fula plastmattan och ersatte med en ny snygg Tarkettmatta. Plus ommålning/tapetsering. Vilket lyft. Var ju väldigt lätt också att använda gamla mattan som mall för att skära ut den nya med.
affischeraren: Hej!! Hur gör jag när jag vill slipa och lacka om mitt parkettgolv i v-rummet? hyra en golvslip eller räcker det med att slipa med sandpapper på förlängninskaft?sedan dammsuga och sedan lacka?? tack på förhand/x
ichigo: Hej! Har spacklat och det har kommit fläckar på golvet. Dumt, ja. På vilket sätt kan man få väck dem utan att skada golvet alltför mycket? Och sen så vet jag tyvärr ingenting om hur man sköter parkettgolv, finns det någon medel som får det att se blankt och fint ut? (jag pratar om rengöringsmedel, inte "målning")