Byggahus.se

Byggsilikon till parkettgolv?

1. U
    Medlem · 21 inlägg

UlLi

Medlem
    Vi har precis lagt in nytt golv i hela huset, ekparkett. Blev ursnyggt! ;D

Men vid anslutning till trösklarna till badrummen så blev det en liten springa som måste "fyllas" med något. Kunde inte byta trösklar av olika anledningar.

Har ni något tips på bra massa att fylla dessa mellanrum med? Någon silikon som är "ekfärgad"?

2. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Re: Byggsilikon till parkettgolv?

Det finns brun har jag för mig.
    Borde kunna funka ???

3. C
    Medlem · Stockholm · 2 409 inlägg

ClasseClas

Medlem

Du får inte plats med en nätt kvartsstav i ek mot tröskeln?

4. U
    Medlem · 21 inlägg

UlLi

Medlem

Nej tyvärr så är golvet i våg med tröskeln så kvartstaven skulle sticka upp. :-/

Jag såg att det fanns brun men tordes inte prova då jag var rädd att det skulle se tokigt ut. Men det är nog bara att prova. Man kan ju pilla bort det om det skulle bli för tokigt.

5. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Jag har även hittat brun/beige byggfogmassa. Det tänker jag köra mellan golv och trösklar. Om man inte får in en kvartsstav (som bygger ca 12mm) kan man prova med en rektangulär stav. De bygger ca 9mm bara..

6. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholmare i exil i Västerås · 6 580 inlägg

mattiasp

Hårklyvare

Dessutom är kvartsstavar förbjudna, eftersom de signalerar att "här har jag fuskat, men jag döljer det under en kvartslist" -Kör med massa, eller hellre, om det går, såga till en passbit som du limmar dit

7. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Kährs har annars en speciell massa i ek som man använder till att laga och fylla ut.Den är jätte bra.

8. T
    Medlem · 26 inlägg

Tava

Medlem

Silikon är inget bra alternativ.
    Den är inget bra om man ska måla eller lacka vid senare tillfälle.
    Använd en brun byggfog.

9. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Eftersom man oftast in KAN lägga golvet så att det precis följer väggen med alla dörrfoder så blir det mellanrum. Och eftersom man inte SKALL lägga ett golv kant i kant med vägg/tröskel så blir det automatiskt en 6-10 mm springa. Denna måste man göra något åt. Särskillt vid tröskeln.

Gillar man då inte kvartsstavar får man problem, eftersom då återstår egentligen bara byggfog, och det kan ju se rätt dumt ut om springan är över 5 mm. Passbitar är ju egentligen ännu värre eftersom då golvet inte kan expandera där när/om golvet dragit åt sig fukt. Enligt mig kan det inte vara "fusk" med kvartsstavar eftersom det ofta förekommer i äldre hus. Hur som helst finns det ju rektangulär stav också. Den bygger bara 9 mm, mot kvartsstaven som bygger 12.

10. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Ett rätt lagt parkettgolv behöver ingen kvartsstav, punkt slut !!  Kan man därmot inte ta bort tröskeln till tex badrummet pga den är förhöjd för att hindra vatten på golvet att komma ut och sedan limmad, så är ju byggfog eller motsv ett alternativ, om man inte kan göra en list att lägga ovanpå, typ i T-form eller så, som medger rörelse i golvet. Ett bättre alternativ är annars att fräsa in ett spår i tröskeln som golvet ligger i, men det förutsätter ju att tröskeln är några millimeter högre än golvnivån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.