Byggahus.se

Tabort gammalt golv

1. O
    Medlem · 32 inlägg

ottto

Medlem
    Jag håller på att renovera hela mitt nyinköpta hus byggt -73.

Och nu har vi stöt på ett problem i köket, när vi drog upp plastmattan så under den var det helt luddet ser ut som någon typ av isolering, Ringde hyraman vill låna maskin att slipa golvet med för att få bort det luddna.
    Men den maskinen var inte så dyra att hyra men klingan man anväder sig av var skit dyr 1500Kr/mm på klingen.
    Nu undrar jag om nåogn vet något bra sätt att få upp detta ludna innan jag ska lägga nytt golv. Ska lägga parket så flyttspakla är inget alternativ.

2. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Re: Tabort gammalt golv

Tjena,
    Du har antagligen samma problem som jag. Du ser mitt inlägg precis efter ditt. Är "luddet" ca 4 mm och som sladdrig papp? Iså fall är det säkerligen lumppapp du har också. Man lade förut det ovanpå betongen som en dämpare. Är det ett svart lite oljigt skikt mellan pappen och betongen är det en fuktspärr av tjära.
    Ska man lägga laminatgolv eller parkett ovanpå är det bara att låta ligga kvar. Värre blir det om man vill lägga linoliumplattor eller klinker, (som i mitt fall).

Metoder att få bort det; det enda jag hört talas om är att skrapa bort det för hand, tex. med hjälp av en tapetskrapa...

3. O
    Medlem · 32 inlägg

ottto

Medlem

Låter som samma problem men där är inget svart under utan luddet stickr rakt upp från betongen så det är jätte svart att "skrapa" bort det

4. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Märkligt??! Du måste ha någon form av fuktspärr ovanpå betongen. Tjärskiktet är väldigt tunt, kanske bara en mm och svart..

5. O
    Medlem · 32 inlägg

ottto

Medlem

Jag får ditt och kolla mer noggrant idag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.