Golv
Tompa01: Håller på att göra om en sal till kök. Skall påbörja montering av köksskåp och då slår mig tanken just att parketten är ju flytande. Vad göra? Går det att montera bänkskåpen på ett flytande parkettgolv eller är det som jag misstänker att be om problem. För att ytterliggare förvärra det hela skall inte skåpen stå på en list fastskruvad i väggen typ IKEAs lösning då jag
Renoveraren: Hej Kan man flytspackla upp ett gammalt källargolv så att det blir någorlunda plant. Källaren är från 1939 vad bör jag tänka på? Räcker det att Tvätta golvet innan eller måste det primas? det finns ingen färg på golvet. Fredrik
martar: Hej Nu har jag bestämt mig för att gräva trots allt (man vill ju inte vara latmask). Problemet är att rummet är så otillgängligt, går inte att köra in med skottkärra... PLattan är borta, nu skall bara 20 cm fuktig blålera bort... Nu några frågor. Rummet är bara 7 kvm så pris spelar egentligen ingen roll, finns det någon anledning att både köra med isodrän och cellplast (det
ama: Knatte, det var antagligen dig jag tänkte på (och mindes lite fel), för du har väl berättat om sikaflexen tidigare väl? /ama
Totte_S: Konstigt att du inte fått svar på detta.. ??? Låter som ett klockrent läge att flytspackla betonggolvet så att du får det i våg och nivå med det golv du ska lägga mattan på. Parkettgolvet bör ju ligga på ett undergolv, och lämpligt är väl att spackal upp till nivå med undergolvet, och riva ut parketten innan du lägger in mattan.
MrMagic: Om golvspånet är 22 och glespanelen 28 är ju allt över 50 helt onödigt. (Kanske tom sämre då de inte är gängade hela vägen....) Sen skall du ju välja riktig spånskiveskruv för att få lagom stor skalle med försänkningsrillor på.
datpsu: Kährs golv är hur lätta som helst att lägga. Du behöver inte köpa kilen. Det är bara att göra en kil i trä. Jag satte fast en rep stump på kilen. Då är det lättare att rycka loss den. //Lycka till
datpsu: Bästa pris på Kährs Linnea ek i sthlm????? Är det någon som vet bättre än 259/kvm???
knatte: [citat] Tackar och bockar...låter som en bra ide att gjuta in rör på förmiddagen och gjuta jämntjockt över golvbrunnen och sen fixa fallet när det har halvstelnat. Börjar min semester nu,,,så i veckan blir det gjutning
gaia: [citat] Håller fullständigt med dej! Har svårt att förstå människor som sätter utseendet före funktion och väljer riskabla material inbygda i lika riskabla konstruktioner i en källare som i dagens läge anses som säkra :-/. Men smaken är olika och arbetsviljan likaså ;). Jag vill inte gärna göra om ett så stort jobb och väljer dom säkraste lösningar för mina källarrum... så
ellepelle: Är det ngn som använt sådant? Det finns obehandlat 30 X 180 mm för 189 kr kvm. De själva säger att det är ett kanongolv. Det är för ett vardagsrum i ett gammalt trähus. /Elin
tiggre: om jag var dig skulle jag riva bort plastmattan, sen bygga som nedan klinker flytspackel (fiberarmerat, viktigt) armeringsnät (skjuter du fast med klammer bara) primer (2 lager minst) spångolvet (det som ligger idag)
RilleRock: Vi lade foam 3mm rakt på plastmatta Funka görbra :) [bild]
drx: Inget alternativ att slipa ned parkettgolvet och lacka om ?
villmenkanej: Nej. Jag funderade på om någon visste någon återförsäljare men lokalt snickeri kan man ju alltid kolla med. Måtten i dag verkar vara 200 eller 210 cm högt och jag har 170. Tack
ppalm: Hej en tanke, kan/har någon efterisolerat ett gammalt källargolv enligt följande: platon frigolit/cellplast 10cm betong klinker ?
Nussen: Hej Archie, Tack för beskrivningen. Det är ngt i den stilen jag behöver för att orda en bild. Jag har semester nu och inte hunnit fixa ngn bild ännu, men lovar att återkomma i början på augusti - förhoppningsvis med bild och allt.. mvh Nussen
Jontalainen: Jag ska slå ner en vägg för att göra vardagsrummet större. Jag vill inte lägga in ett helt nytt trägolv för det blir för dyrt. Hur gör jag för att "skarva" mitt existerande golv där väggen en gång stått? Tacksam för snabba tips!!
Elektra: Aha, skulle det gå att "bara" slipa på fläcken och försiktigt lacka om utan att slipa om hela golvet? ::)
byggimpert: [citat] Tack Calle :), vilket kanontips :o, har jag aldrig hört tidigare, synd att man inte visste det då det begav sig, brukar gå åt så bedrövligt mycket slipband/papper med den där lacktypen :P Undrar bara vad det är som gör att ett lager matolja överst revolutionerar hela hanteringen, någon som vet..... ??? (bara för nyfikenhets skull ;)) MVH//Christina
betula: Varför så tjockt golv? hoppas golvvärmen inte är enda uppvärmningssättet om du tänkt ha 50 mm trä över rören, trä isolerar utmärkt = dålig värme.
Naimiez: Vi skall byta kök och samtigdigt lägga in ett nytt golv. Jag har hört både att man ABSOLUT inte skall lägga golvet så att köket ståpr på det för att golvet måste kunna flytta på sig. Sen hör jag att det var förr och att nu skall köket vila på golvet.....vad gäller? ??? ???
tiggre: har gjort en liknande tabbe en golv "la 2mm skum matta under" var det av billig modell? det som pergo säljer som är blåaktig är tusen ggr bättre med den billiga foamen från byggmax knakade det i skarvarna...
tiggre: finns olika material på limstavar... fick med nån mjukare typ då jag skulle limma mitt...
UoC: Håller på och renoverar ett sovrum. Efter att ha tagit bort ett sunkigt trägplv ligger nu följande på golvet. Kormatta Papp Tjära?? (1-2mm svart lager) Betong Ska lägga parkett och undrar om jag kan lägga den ovanpå nuvarande underlag eller om jag ska ner på betongen och lägga plast? Kan tänka mig att det är ett hästjobb att ta bort allt ner till betongen. De träreglar jag tog bort
janne67: Hej! Jag har en platta på mark utan underisolering. Nu har jag tänkt att lägga platonmatta, ventilerad sockel (mekanisk frånluft har jag ej bestämt mig för ännu?) och en 40 mm cellplastskiva samt ett 19 mm spånskivegolv. Jag funderar på om det är bra att göra så här? Är rädd att det blir "omvänd fuktöverföring" om man isolerar på ovansidan plattan trots att det bara blir max 40
psamuels: Det är hall/pannrum och tvättstugan, "allrum" återstår att göra efter semester, så det blir i augusti. Allrummet skall fungera som bio/spelrum för barnen samt extra rum för långväga gäster. Vi har isolerat och lagt golvvärme så det var aldrig någon tvekan om att använda klinker. /Per