Byggahus.se

Laminat tips/råd

1. M
    Medlem · 2 inlägg

makr

Medlem
    Hej!

har köpt lite golv på K-rauta. I hallen har jag lagt klinket ett par meter in och fortsatte sen med laminat. Lite bökigt att få golvet att "klicka" men det är snart klart iaf... Min fråga är kan man lacka ett laminat golv? En annan fundering är hur viktigt är det med avtåndet 8-10 mm för att golvet ska flyta?

Jag ska lägga ett annat laminat i köket, lite dyrare, kanske bättre... Så även där undrar jag om man kan lacka...

I köket ska jag lägga nån sträng av "silikon" liknande material som skulla vara en fuktspärr, e de bra eller???

/M

2. J
    Medlem · 143 inlägg

janssonj

Medlem

Re: Laminat tips/råd

Laminatgolv går inte att lacka. Det är ju bara en plastbelägning på dem. Men om det är parkett så går det. Ja skulle inte gå under 5 mm mellan vägg och golv för rörelsernas skull. Beror ju på vilken sockel du ska ha. Har du en sockel som är 10 mm skulle inte jag lägga 8 mm:s springa till väggen iaf. Då blir det springor efter ett tag.
    Vart ska du läga silikon?? Fattar inte riktigt.

Varför vill du överhuvudtaget lacka ett laminatgolv???

3. M
    Medlem · 2 inlägg

makr

Medlem

Vet inte om det är slicon det luktar somm nått liknande, det var nått dom sålde som skulle ligga i fogarna sedan skulle överflödet gå att dra bort.

Lacka? För att få ett bättre skydd mot fukt... Men det kanske duger som det är...

4. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Moderna laminat är s.k. högtryckslaminat. Det betyder att de är hyffsat fuktskyddade eftersom de är tryckimprignerade..
    Om du tror att du kan lacka laminatet rekommenderar jag ett grundligt samtal med säljaren, så kan han förklara vad golvet består av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.