Byggahus.se

Golv på toalett.

1. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare
    Har en liten toa, som ej är votutrymme. Ligge "dassig" gammal korkoplast på golvet, och jag tänkte lägga in något annat. Funderar på mosaikklinkers eller vad det nu heter. Bekymret är att det är 60cc reglar, ej 30 som det skall vara, och att klämma på med dubbla golvgips bygger för mycket och dessutom är det inte "så viktigt" att jag har lust att lägga ner det arbetet som följer. Men eftersom det inte är något våtutrymme, MÅSTE det vara 30-reglar, eller går det med 60 ändå? Jag tänkte eftersom det inte är någon fuktspärr under som kan brista eller liknande?

Tips om detta önskas, enklaste möjliga förfarande. Toan är kanske 1x2meter ungefär.

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 828 inlägg

yonna

Medlem

Re: Golv på toalett.

Varför inte ha samma golv som ligger utanför toan? Du behöver ju inte ha någon våtspärr på golvet. Jag själv funderar på samma plankgolv i toan som jag har i resten av övervåningen.

Men ungarna får du naturligtvis hålla efter ;).

3. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Jaaaa... fast utanför toan ligger det nån trägolv som legat i minst 10-15 år, och det vet jag inte om jag kan få tag på ett likadant. Men ett liknande kan jag säkert få tag på. Det var "plan B" faktiskt! :)

4. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Tänkte göra samma sak med våran "lilla" toallet, ca 1*2 m. Jag trodde man satte cc30 för att det inte skulla spricka i klinkerfogarna, inte för att fuktspärren skulle må bra. Jag är INTE ngn expert och ingen blir gladare än jag om jag slipper sätta cc30 alt dubbla gips för att sätta klinkers.

5. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Jag pratade med affären, och de sa att på så små ytor där det inte är krav på tätskikt brukar det inte vara några problem. En gipsskiva (13mm) skulle räcka, det KUNDE gå utan, men de rekommenderade det inte. Och en gipsskiva får vi plats med, så det kör vi med! :D

6. G
    Medlem · 1 096 inlägg

Vi har en liten toa (1,20x1,80) inrymt i en garderob med snedtak, fanns inte utrymme att höja med gips/klinker så vi tog bara bort den gamla fula plastmattan och ersatte med en ny snygg Tarkettmatta. Plus ommålning/tapetsering. Vilket lyft.

Var ju väldigt lätt också att använda gamla mattan som mall för att skära ut den nya med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.