Golv
Zoo: >Jag tror inte att det räcker med 15 mm avrinningsrör, >kondensvattnet kan söla rätt bra. >Ska du bara ha fuktspärr, ingen matta eller något? - Hmm... Kan det kondensera så mycket att röret inte skulle räcka till? Jag har tänkt mig att röret ska räcka till för att vv-baredaren börjar läcka ordentligt... Anledningen till röret är naturligtvis att jag inte vill ta upp en
saren2: Det är normalt plintar som stöd i grunden. Vi har dock källare och enligt tillverkningsordern skall huset vara anpassat för källare. Vi trodde väl i vår enfald att det skulle innebära kompensation för att vi inte har plintar eller annat stöd än härteväggen. Men vi börjar lära oss att man inte kan anta något alls, allt, allt och lite till måte kollas! Skall kolla ritningarna ang
andreas: Jupp, ringde till Bauhaus i Hyllinge för att höra om just det golvet, killen sa att de la på 25-30% pga av att det var 2:a och tom 3:e sortering... Köpte istället 20mm garpo-golv för 129kr/kvm på optimera, hur fint som helst med ett spill på ca 10%, vilket tydligen är mer normalt och acceptabelt.
buildman: Hej, tänkte besvära er med en till fråga angående golv och ljuddämpning. Har limmat golvspån 22mm på träbjälkar cc600. Tanken är att sätta antingen furugolv eller parkett på detta. Frågan är om man ska hellimma ett lager golvgips mellan för att dämpa ljud till nedre våningen? Golvet skulle bli stuvare men är det värt besväret? Någon som har erfarenhet av detta? ojniemin
ClaesHelena: Anledningen till att du har svikt är säkert för att sanden är ojämn .Att jämna av sanden funkar fast det e lite jobb med det . Måste lägga rör i sanden och sen dra av med en rätskiva . Det funkar utmärkt att lägga ett 15 mm trägolv på sand ,bara det e plant så e det inga problem. Lycka till
jonten: Det kommer att vara 13kvm och då ryms det inte så värst många mer än 2 samt lite maskiner. Hade tänkt mig lite fria vikter, en bänk, en kombimaskin av något slag och en boxsäck. Den aeroba träningen får ske bakom gräsklipparen. Stereo är givet! //Jonten
yonna: Varför inte lägga in ett lika dant men nytt grangolv istället? Granplankgolvet jag skall ha i övervåningen är 28 mm men det blir väl snyggare att söka efter 30 mm. Blir nog snyggare mht dörrar, trösklar etc.
axelsson: Hur gör man med nivåskilnader på samma plan. Det är väl betongplattan som slipas och behandlas med vattenglas (eller vad det hetter) om man sedan vill ha parkett på andra delar av detta plan så får man en upphöjning på minst 14mm. Stämmer detta eller gjuter man på extra betong på plattan?
sandhall: Lästips. http://www.byggahus.se/bygga/golv.htm
ingalisa: Tack för tipsen! "Enkelsidig" var fin, precis vad jag hade tänkt mig :)
Hemmakatten: Tack för hjälpen! :) Skall ta kontakt med tillverkarna o diskutera. En annan variant är att köpa obehandlade golv och sedan själv lasera och olja. Men vad är det för lasyr man skall använda? Borde vara möjligt att göra detta själv, eller?
Haagbard: [citat] He he, jag kommer aldrig att foga breda fogar, jag hittar ju mina golv upprättstående i skogen ;) Jureit är mannen på bilderna, EN HYVENS PRICK SOM BJUDER PÅ GOTT FIKA OCH SOM BRUKADE FÖRGYLLA VÅR DAG HÄR PÅ FORUMET MEN SOM SLUTADE SKRIVA NÄR HAN UPPNÅDDE 2000 POSTER 21/7 >:( :'(
spocks_beard: Golvet torkar i regel av sig själv. Du kanske får använda nåt rengöringsmedel om mögellukten sitter kvar i betongen.
gaia: det är kanske inte så konstigt att trägolv luktar trä? Finns det ventilation i rummet? Luktar det mer när dörren har stått stängt? Finns det mera ny trä i samma rum? träpanel i taket? Nya möbler? Är det lackat golv så bör det inte lukta trä..... i alla fall inte i så lång tid... Luktar det möglig trä eller bara trä? underligt... gaia
Gusen: Om du inte har för mycket sprickor i golvet borde det väl annars gå att slipa ned till jämn höjd/nivå. Kolla med maskinuthyrare gällande betongslipning.
thrax: Vi har lagt kilsågat plankgolv direkt på plattan. Med diffusionspärr och lumppapp i mellan. Golvet ligger helt flytande. Fungerar kanonbra förutom på ett ställe där en bräda kupat sig åt fel håll. Tänkte låta golvet ligga till sig några år, sedan ska jag slipa. /Thrax
Johan Gunverth: [citat] Där har du det! Ytan är alltså belagd med en färgad botten och sedan screentryckt för att efterlikna något äkta.
Svedalahem: Du hittar nog svaret i denna skrift... http://www.golvbranschen.se/upload/Orig%20för%20pdf%20Golvvärme%20trä.pdf
AndersN: håller på att lägga vattenburen golvvärme med spårad spånskiva,, på detta kommer det ett 8,5 mm:s klickgolv om man läser tillverkarens instruktioner som står det att man skall ha en fuktspärr med "åldersbeständig plastfolie, om det finns risk för fukt vandring underifrån",, vi har tvättstuga med en extradusch i källaren fick även rådet från golvsäljaren att lägga fuktspärr,,
lano: Hejsan, Är det någon som känner till om det är bättre eller sämre ur värmeledningssynpunkt att lägga Alloc's laminat golv (klinker motiv) på golvvärme (ingjuten i betongplattan) jämfört med lamellparket (14-15mm)? Hur stoppar detta golv mot väta (t ex små barn som "hjälper" till att diska)? / Lars
chris47: Kan du inte lägga golvet flytande? Fäst i en eller två punkter om det känns bättre vid kanterna. Reglarna får inte komma i kontakt med betonggolvet. Lägg några remsor tjärpapp i CC 60 mellan betong och regel så den kommer upp minst en cm (tjärpappen kommer att pressas ihop en del. /CC
robbanl: Mikko Bubblor i år beror nog på att det har kommit stora mängder regn på kort tid Robert
mbr: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1124952498;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
jessica: Jag kan rekommendera rappgos Merbau. http://www.rappgo.se/. Minns inte priserna då det var så många år sedan vi köpte.Vi skall köpa igen om några månader.Men om du testa att ringa dom så kan man få bra pris på det . Ett par kompisar köpte sitt nu för straxt under 400:- har jag för mej.
HakanT: Hej alla! Jag har nyss lagt en platonmatta på mitt källargolv och har tänkt lägga klickparkett ovanpå denna. Nu när platonmattan är lagd, ser det ut som den lever sitt eget liv, den är vågig och bubblig. Är det någon som har erfarenhet om dessa ojämnheter brukar jämna ut sig när golvet läggs på (7mm tjockt) eller ska man göra något för att jämna ut mattan?
NiB: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1124774655;start=0]Badrum[/link] av MathiasS.
Fasting65: Jag håller med om det plastiga intrycket. Tänkte skriva en osande rad om det i tidigare inlägget, men valde att utesluta subjektiva intryck... 8) Stavarna har jag inte sågat upp, utan köpt i olika längder. Vad jag förstått så är det närmare standard med bredden 68 mm Sen är längden 204, 272, 340 och 408 mm Se även http://www.burstraind.se för lite mer info...
Dark_Helmet: Det kostade 298:- för två meter lång 100mm bred. Tror det kostade 375:- för 120 mm varianten.