Golv
yonna: Antingen lägger man in billigt golv för barnens uppväxt och byter när de flyttat ut. Plastmatta tycker jag är helt OK såvida man inte har allergiska barn som man måste ta hänsyn till. För vår del hade vi jättefint parkettbolv i det som, när vi flyttade in, blev barnens två rum. Vi la faktiskt in IKEA heltäckningsmattor i dessa rum - mycket pga att övervåningen hölls ganska sval
Lurvnos: Tja, plywood är väl inte svagare än massivträ, antar jag. Vad det gäller slitstyrkan tror jag inte det är någon fara. Men den dagen du vill slipa om trappen blir det inte vackert, plywoodens skikt är bara någon mm. Vidare bör du ta väl hand om "ändträet", trappnos som omsluter är nog ett måste, dels då plywood lätt splittras i kanten, dels för att det ser för j**ligt ut med
Johan Gunverth: Se till att det alltid är ordentligt inoljat och att det inte torkar ut. Problemet med vitoljat är att du kan få flammiga fläckar av oljandet. Ett naturoljat golv är det bara att sandpappra lite lätt och så på med ny olja.
sanne78: någon som testat dessa golv med golv värme ?? funkar det fint, ?
TN-Funkis: Jag penslade på oljan i träets längdriktning på ett nyslipat furugolv från 1908, istället för att använda roller och låta oljan flöda-som det var rekommenderat. Sen har jag för mig att allt lutdamm som blev över efter rondellmaskinens framfart effektivt satte igen alla småspringor/sprickor. All trasseludd/trasor stoppade jag i en stor bytta med vatten där det fick ligga 2-3 dar, sen
krillek: Skall lägga gummigolv (Trelleborg) i mitt snickeri i källaren. Golvet är ny betongplatta med vattenburen golvvärme och jag kommer att lägga en blå Platon med spånskiva under mattan. Frågan är hur tjock spånskiva jag bör/skall ha. 22mm känns mycket - takhöjden är begränsad...
ae: Hej, Bor i ett sutteränghus där delar av nedervåningen består/bestod av uppreglat golv på betongplatta. Allrummet nere har gjorts om av tidigare ägare där det gamla uppreglade golvet är utbytt och där det numer är klinkergolv med vattenburen golvvärme. Jag ska nu lägga nytt golv i hallen där det fortfarande är kvar det gamla uppreglade golvet. Jag börjar känna lite lukt och vill
hempularen: Antar att spacklet skall vara för golvvärmen. Har för mig aqtt du skall spackla typ 12 mm för golvvärmen. Då blir det kanske lite probloem att få in klinker också innan tröskeln. En lösning kan ju vara att höja tröskeln. Annars om du river ut spånskivan, så fyll ut med golvgips så du slipper spackla så mycket. Gips är betydligt billigare än spackel.
BanOne: Ja det verkar lite stökigt att ha den i vägen :) Glömde nämna källaren.
TN-Funkis: Måste byta ut mitt köksgolv som är kasst. Just nu är det 1" furuplank lagd på balkar med storleken 3" x 9" gammal fura med cc 60, isolering är kutterspån samt papp i botten mot källaren där också 1" furuplank är spikad underifrån som källartak, huset är byggt 1932 och står på granitgrund med betonggjuten bottenplatta. Ska lägga in nytt furugolv där tillverkaren avråder mig
TN-Funkis: Fråga, var golvet lackat ? Har själv "fiskbens"-parkett från 1933 i ek, senaste lackning var på 70-talet med 4 lager, där jag ska fixa med VVS vid element, sen har jag det klassiska knarr:et att dras med. Däremot finns det c:a en hel låda med reservbitar i ek som aldrig använts.
Sonander: http://www.bkr.se/branschregler/tillagg10.pdf enligt BKR är det ok med spån och sedan avjämningsmassa.
MP: Har ett bad/dusrum med ett hårt nedsmutsat klinkergolv. Finns det något sätt att slipa det rent med någon typ av enklare slipmaskin. Känner det inte som det är värt att hyra proffsmaskiner med avseende på hur osäkert slutresultatet blir. Har försökt med diverse rengöringsmedel av standardtyp som man köper i vanliga affärer, men det funkar inte, märks ingen skillnad på före och
jessica: Jag har lagt många Kärhs golv och jag tror inte just det golvet är speciellt ;) Nemnas problemas :)Klickgolven är lätta att lägga. Det var skillnad när man limmade. Lycka till!
gorgar: Jag har rivit bort en plastmatta från ett betonggolv där jag ska lägga klinkers. Allt lim lossnar inte, det sitter där det sitter utan mycket våld. Tycker ni att jag kan chansa på att lägga klinkers direkt på eller ska jag lägga ett lager golvgips för att vara helt säker? Limmet sitter bara fläckvis, och det finns ren betong runt om. Det rör sig om knappt 2.5 kvm.
chris47: As far as I'm told, theere should be a plastic sheet under the wooden floor to prevent dry up the wood. At least that's the thing when putting wood floor on concrete with heating inside. /CC
byggimpert: [citat] Knappast värt att vänta på, sätt ut dem på blocket ;) Ang. väggfärgen så svarar jag i den andra tråden med hall+ v-rumsfärg :). MVH//Christina.
m_westling: Har ett 70-talshus där underlaget i köket är en gjuten platta ovanför bottenplattan. (På andra håll i huset ligger mineralull, spånskiva och parkett.) Har tänkt att lägga ny klinker vilket ger mig två alternativ. 1) Att behålla den gjutna plattan och bara byta ytskiktet, eller 2) Att ta bort både klinkern och den gjutna plattan och därefter lägga platonmatta mot bottenplattan, 7 cm
sville: Appropå 3 stavs ek parkett för 495:-/m2. Sålde den under 9 år, från -94 till -00 och den låg hela tiden på 298:-/m2 vid köp upp till 20m2. Däröver var de andra priser. Att folk har rabatter på golv är väl inte konstigare än att vissa köper virke billigare än andra. Det har hursomhelst inte med någon "slumpmässig prisättning" att göra. Det enda jag ville påpeka för dig i min
Grundlig: Efter brist på förslag tog jag beslutet att bila bort skiten. Hyrde en Devalt bergsborr/hammare eller vad det kallades. Efter 3 dagar och ca 14 timnmars slit är mer än halva plattan kvar. Denna var full med makadam vilket var en överaskning. Skall till Cramo i morgon och hyra en Hilti i stället. Hoppas detta fungerar bättre.
Niq: Brukar det vara problem med uppstigande fukt från betongplattan? Om tillverkarna rekomenderar det så har dom säkert rätt. Är ju iofs inte någon stor sak att lägga ångspärr.Men skall den då vara direkt mot betongen? Jag lämnade ca 1 cm luftspalt mellan mina golvbrädor och cellplasten. jag har inte betong under, cellplasten ligger direkt på sand.
jorro: Mitt källargolv, fd pannrum med vedeldning, ser ut som "¤#%¤¤&%¤ :D, jag är ute efter en "snabb och enkel" lösning till hur jag ska fixa det. Hade idéer om att flytspackla och måla utan underarbete? Måste man slipa av gammal färg och ta bort smuts osv innan eller är det bara att spackla på? Eller är det diamantslip som gäller oavsett? Tacksam för råd!
ama: Jag röstar på lönn! *nejdå, inte alls partisk, har INTE ALLS lönngolv och ekmöbler själv...*. ;D Skämt åsido, jag gillar kontrasten mörk/ljus, både som ljust trägolv (lönn, bambu, ask, björk och så vidare) och mörkare ekmöbler och som ekmöbler och mörkt stengolv. Det ena framhäver det andra på ett väldigt trevligt sätt. Själva fastnade vi för kanadensiskt lönngolv och
stewed: [citat] [citat] Tackar, tackar! ;D Har kommit lite längre nu än i dom här bilderna, så nu är det i princip bara kaklet som saknas. Valde till slut "Slik Bianco" (6x20cm, liggande) från Konradssons. Det borde kunna bli lite läckert (hoppas jag...). [citat] Commercial Stone har mycket riktigt långsmala rutor medan mitt har helt kvadratiska (ca30x30cm). Jag har för mig att mitt också
Jezzie: K-rauta har ett mörkare jättesnyggt golv av den här typen för 159:- kvm, det har vi lagt i hall och kök. Många har trott att det är riktigt klinkergolv, skulle jag nog inte tro men men så är det iaf.