Byggahus.se

Kvalitetsskillnad på klinkers?

1. K
    Medlem · 22 inlägg

Kaxa

Medlem
    Hej,
    Klinkers kan ju kosta i princip hur mycket som helst... Finns det kvalitetsskillnad på klinkers, mer än slitstyrka? Det måste ju finnas någon hake när K-Rauta säljer klinkers för 89 kronor kvadraten... eller?

2. K
    Medlem · Östergötland · 1 281 inlägg

krillek

Medlem

Re: Kvalitetsskillnad på klinkers?

Tittar man närmare på 89-kronorsvarianten så ser man att det är någon slags raster/film på plattan. Alla plattor ser exakt likadana ut. Själv valde jag Höganäs rustikröd där varje platta är unik. Den kostade mig ca 600 kr/m[sup]2[/sup].

Hur stora dom kvalitetsmässiga skillnaderna är vågar jag inte svara på , men känslan och utseendet skiljer en hel del...

3. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Ja, detta skulle vara intressant om någon som är insatt kunde svara på. Skall man köpa klinkers till hela badrummet så kan detta ju göra skillnad på åtskilliga tusenlappar.

4. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

En kompis frågade detta faktiskt i en affär (som är ganska dyra) om det är stor skillnad på den dom säljer och ex Coop. Det var det inte sa dom. Men sen kan dom gå in på detaljer som dom sa,men nej man kunde lika gärna köpa billiga..

5. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem

Vi köpte dyr och fin klinker som var väldigt hård. Vi fick smala 1 dm sprickor i ett tjugotal plattor, som syntes först när man lagt på fog. :'(
    /CC

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 243 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Rastret är ett resultat av av att plattorna är tryckta med screentryck. Jämför "äkta" högtryckslaminat (perstorp) och riktiga plankor.

Jag hittade dock helgjutna och stenhårda klinkers i vacker finprickig grå nyans till min verkstad/garage. 69kr/m2 på Stigs Kakel i Göteborg. 20x20cm. Bättre och billigare än målat golv.

I hallen och köket har jag Höganäs rustikrosa. De lever nästan. Så vackra är dom. :)

7. K
    Medlem · Östergötland · 1 281 inlägg

krillek

Medlem

Jag har även beställt rustikröda hålkälsplattor, innerhörn och ytterhörn från Höganäs som jag tänkte ha istället för golvlist i tvättstuga och hall. Hoppas att det blir bra. Väntar fortfarande på leveransen :(

8. K
    Medlem · 22 inlägg

Kaxa

Medlem

Ja, det lönar sig ju att hålla ögonen öppna. Vi har köpt klinkers till tvättstugan för 139 kr/kvm, ordinarie pris var 320. Ska kolla upp det där med raster, det lät inte så kul.

9. V
    Medlem · 237 inlägg

Vilma

Medlem

Visst finns det en kvalitetsskillnad, vet bara inte hur man kan avgöra den i förväg. Enbart snegla på priset räcker inte. Plattsättaren dömde ut våra inköpta klinkersplattor till tvättstugan. Det är kakel ni köpt sa han, inte klinkers. Säljaren bedyrade att utförande och kvalitet var fullt tillräckliga och att användningsområdet stämde (dvs golv i grovingång). Nu har ytbeläggningen släppt på 3-4 ställen. Är som att det lossnar små flisor så att terrakottafärgade underlaget tittar fram. Plattsättaren hade nog rätt vad gällde kvaliteten :'(

10. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 243 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Där har du det! Ytan är alltså belagd med en färgad botten och sedan screentryckt för att efterlikna något äkta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.