1 845 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Kvalitetsskillnad på klinkers?
Tittar man närmare på 89-kronorsvarianten så ser man att det är någon slags raster/film på plattan. Alla plattor ser exakt likadana ut. Själv valde jag Höganäs rustikröd där varje platta är unik. Den kostade mig ca 600 kr/m[sup]2[/sup].
Hur stora dom kvalitetsmässiga skillnaderna är vågar jag inte svara på , men känslan och utseendet skiljer en hel del...
Hur stora dom kvalitetsmässiga skillnaderna är vågar jag inte svara på , men känslan och utseendet skiljer en hel del...
En kompis frågade detta faktiskt i en affär (som är ganska dyra) om det är stor skillnad på den dom säljer och ex Coop. Det var det inte sa dom. Men sen kan dom gå in på detaljer som dom sa,men nej man kunde lika gärna köpa billiga..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Rastret är ett resultat av av att plattorna är tryckta med screentryck. Jämför "äkta" högtryckslaminat (perstorp) och riktiga plankor.krillek skrev:Tittar man närmare på 89-kronorsvarianten så ser man att det är någon slags raster/film på plattan. Alla plattor ser exakt likadana ut. Själv valde jag Höganäs rustikröd där varje platta är unik. Den kostade mig ca 600 kr/m[sup]2[/sup].
Jag hittade dock helgjutna och stenhårda klinkers i vacker finprickig grå nyans till min verkstad/garage. 69kr/m2 på Stigs Kakel i Göteborg. 20x20cm. Bättre och billigare än målat golv.
I hallen och köket har jag Höganäs rustikrosa. De lever nästan. Så vackra är dom.
Jag har även beställt rustikröda hålkälsplattor, innerhörn och ytterhörn från Höganäs som jag tänkte ha istället för golvlist i tvättstuga och hall. Hoppas att det blir bra. Väntar fortfarande på leveransen 
Visst finns det en kvalitetsskillnad, vet bara inte hur man kan avgöra den i förväg. Enbart snegla på priset räcker inte. Plattsättaren dömde ut våra inköpta klinkersplattor till tvättstugan. Det är kakel ni köpt sa han, inte klinkers. Säljaren bedyrade att utförande och kvalitet var fullt tillräckliga och att användningsområdet stämde (dvs golv i grovingång). Nu har ytbeläggningen släppt på 3-4 ställen. Är som att det lossnar små flisor så att terrakottafärgade underlaget tittar fram. Plattsättaren hade nog rätt vad gällde kvaliteten :'(
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Där har du det! Ytan är alltså belagd med en färgad botten och sedan screentryckt för att efterlikna något äkta.Vilma skrev:Visst finns det en kvalitetsskillnad, vet bara inte hur man kan avgöra den i förväg. Enbart snegla på priset räcker inte. Plattsättaren dömde ut våra inköpta klinkersplattor till tvättstugan. Det är kakel ni köpt sa han, inte klinkers. Säljaren bedyrade att utförande och kvalitet var fullt tillräckliga och att användningsområdet stämde (dvs golv i grovingång). Nu har ytbeläggningen släppt på 3-4 ställen. Är som att det lossnar små flisor så att terrakottafärgade underlaget tittar fram. Plattsättaren hade nog rätt vad gällde kvaliteten :'(
Klicka här för att svara