B
byggimpert: Tveklöst vita om du har vita dörrfoder, finns ingen anledning att blanda in ljusgrått (hur snyggt det än är) enbart på golvlisten. En avvikande målad nyans på golvlisten bör ju helst följas upp på som minimum dörrfodret men gärna även listerna runt fönstren. Jag ser överhuvudtaget ingen anledning att ha tre olika målade nyanser på de olika listerna från golv till tak om man kan
2 svar · 6,0k läst
L
Lurvnos: [citat] Kolla bara att klingan tål det varvtalet! En vinkelslip tokvarvar , typ 10000rpm. Annars kan det bli...otäckt.
4 svar · 5,7k läst
F
Fjattespatt: Hej, Vi har avlägsnat plastmattan i vårat gamla kök. Nu ska vi ner under golvet för att lägga ny el och avlopp. Under mattan låg ett plywoodgolv med ca 0.5*1.0 stora skivor som sitter ihop med not och fjäder, antagligen limmat, och fastspikat i underliggande reglar. Hur ska vi ta oss ner under detta plywoodlager utan att behöva byta ut allt? Finns det något smart sätt att såga ut spår
0 svar · 3,1k läst
S
siamthai: Finns lite info på dessa två länkar http://www.tv4.se/visa/?innehall=/visa/mallar/artikel/mc=2228/cid=2262/375778.html http://www.woodia.se/osmo-instruktion.php Jag har hårdvax i min nybyggda trappa. Hur bra som helst men det är ju inte riktigt samma sak som i ett kök.
2 svar · 4,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Spegel värme är ju lite specielt då det inte får bli för mycke värme. Där krävs ju självklart en självjusterande kabel som inte spräcker spegeln mm.
2 svar · 7,4k läst
O
olgerfelt: Man kan ha fördelningsplåter som sprider värmen bättre i glovet... Problemet är att då kommer man även att värma upp väggar etc. runtomkring. /M
3 svar · 2,7k läst
A
Amperitis: Hej! Håller på lägga in klinkersgolv med golvvärme. Tyvärr har det blivit "tokfel". Man måste nog ha graft synfel för att inte se hur snett och vint allt har blivit. Det finns inga raka linjer utan plattorna ligger förskjutna några millimeter i förhållande till varandra. Finns det något sätt tex att rita upp raka linjer som sågas efterhand och som fylls med fogmassa? Taksam för
0 svar · 2,0k läst
krillek
krillek: Det är betydligt enklare att lägga klinker på en avjämnad yta än en rå betongyta. Man behöver inte tänka så mycket och hålla på och kompensera. Jag la själv klinker i ett förråd nyligen där det inte var avjämnat och även om det går så tar det längre tid.
1 svar · 976 läst
D
diziz: [citat] Hej Igen Kama Visst går det att ha massivt trägolv med golvvärme. Om du verkligen önskar det så är mitt tips följande : - Spana in ett golv du verkligen vill ha - Kolla med leverantören vad de säger om golvvärme tillsammans med det golvet. Max framledningstemp, samt om man skall lägga ett skyddslager med något material just under golvet för att skydda det. Försäkra dig om
4 svar · 1,0k läst
Linska
Linska: En länk med lite bilder http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4771&a=227177&lid=puff_229374&lpos=lasMer
1 svar · 3,0k läst
F
Frederick: Jag har precis flytspacklat mitt nygjuta betong golv. Jag blev rekommenderad att vänta minst 5 veckor för betongen att torka. Idag har det gått ca 8 veckor sedan jag gjöt betongen och i morse flytspacklade jag ca 20mm. Skall tillägga att mitt betong golv är ca 10 cm tjockt o 25 kvadrat varav 4 kvadrat är flytspacklat (ingen golvvärme). Jag använde Casco flytspackel. -Fredrik
3 svar · 8,7k läst
M
Mr_T: Oavsett skötsel måste man vara beredd att acceptera viss mängd repor och märken om man väljer ett massivt furugolv. Kan man inte det får man välja laminat, klinker eller annat hårt material. Själv tycker jag att det adderar liv till rummet med ett levande material som trä, men det beror ju helt på övriga förutsättningar. /T
4 svar · 3,3k läst
yonna
yonna: Vill bara tillägga, pelle.mia, att när vi köpte vårt första prefabhus som unga, la vi in släta, mönstrade (alltså de som var på modet på 70-talet ;) - idag betraktat som fullständigt anskrämliga ;D) plastmattor i allrum, arbetskök och sovrum eftersom dessa var så billiga. Vi satsade istället på högkvalitativt parkettgolv i vardagsrum och bibliotek. Plastmattorna var lättskötta
1 svar · 2,5k läst
P
pnilsson: Tänker riva en vägg mellan två rum, där kortsidan av parkettplanken ligger mot väggen som skall rivas. Vill sedan fortsätta in med samma parkett i det andra rummet utan att lägga en skarvlist. Har sett att man kan lägga en planka parkett på motsatt håll, i linje med där väggen stod, för att sedan fortsätta att lägga på andra hållet igen in i andra rummet. Någon som har
0 svar · 5,3k läst
Immobil
Immobil: Tyvärr finns det inget standardmått. :P
1 svar · 2,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Besvärligt att torka golvet också mellan dessa puckar. Vi har den på jobbet i en verkstadsdel.
1 svar · 2,6k läst
morsan
morsan: Det finns 3 länkar till olika fabrikanter i den här tråden http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1124711963;start=3#3
1 svar · 1,1k läst
A
Asterix: Vi har allt ifrån obefintliga springor till över halvcentimetern. Det var just de breda jag var orolig över. Nu när jag skriver det så inser jag att det kanske inte är så stor skillnad mot vad vi har nu. Lackan som runnit ner i springorna och torkat finns ju nu oxå.
1 svar · 2,1k läst
D
diziz: Hör dig för med vänner och bekanta i området efter någon besiktningsman som är ordentlig och anlita denne. Efter det så pruta på så mycket du kan. Personligen avråder jag starkt att anlita anticimex som verkar vara så populära. I mitt tycke är de fullständigt okompetenta åteminstånde i Luleå-trakten där jag bor och skulle inte lite en halv sekund på någon form av diagnos eller
9 svar · 12,4k läst
B
BanOne: Kanon, nu ska golvet på!
5 svar · 4,5k läst
E
errkki: [citat] Okej - nu har jag sökt igenom hela govforumet och inte hittat något. Hur mycket mer vatten rekommenderar ni till lecakuls-blandningen?
3 svar · 2,2k läst
S
Snigel: [citat] Åh...jättegärna!!!! hyperven@hotmail.com
15 svar · 5,3k läst
P
ParkaKungen: Kolla så att ni inte har golvvärme(vattenburen). Vårt badrumsgolv var 3-4cm högre och mycket riktigt hade de lagt in golvvärme. Detta gjordes på 60-talet!!
5 svar · 6,3k läst
S
Snigel: Vi har tänkt lägga in Marmoleum clic eller Pergo modern tile i vårt kök. Frågan är bara vart vi ska köpa det? Ca-pris i en artikel om Marmoleum är 350 kr/kvm, men det enda vi hittat ute kostar 385 kr/kvm...... Vet ni något ställe i Skåne där något av golven är billigare eller kanske tom REAs?
0 svar · 2,8k läst
G
GOG: Torkning af Beckers golvfärg påskyndas medelst viftning af tennisracket ackompanjerat af ljudliga hostattacker ;) Övermålningsbar efter 12 timmar betyder i regel genomtorr efter 16. http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=Search
1 svar · 5,1k läst
H
Hodelido: Vill höja ett betonggolv ~50 mm eftersom jag ska ha ned lite rör i det och vågar inte bila så djupt. Vad blir enklast/billigast? Gjuta på mer betong? Bara lägga ut några lager golvgips? Någon som använt EPS-Cement? Är det så bra som det verkar?
0 svar · 3,2k läst
C
Carla: Innar du fogar om kan du ju kolla vad som händer om du applicerar klinkerolja, det kan ändar färgen en aning på fogen och då åt det mörkare hållet..
1 svar · 802 läst
M
Mjölnaren: Så här gör jag................. http://www.krobykvarn.se/dagbok/2005/05sept.htm men det är ju förståss mellan två våningsplan.
2 svar · 1,2k läst
yonna
yonna: Är det bara ett mindre parti bör du kunna rugga upp färgen med en stålborste.
4 svar · 8,6k läst
J
jessica: Håller med dig. Finns ingen anledning att gynna dom då.. tänk om fler kunde tänka likadant :) allt för deras pengar..
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.