Byggahus.se

Hur behandlar man ett slipat parkettgolv?

1. L
    Medlem · 93 inlägg

lindab

Medlem
    Har precis köpt ett hus byggt på 60-talet. Det är ekparkettgolv i nästan alla rum som jag skulle tro är från när huset byggdes. Detta har vi tänkt att slipa om. Problemet är att vi inte vet hur vi ska behandla det.

Själv tycker jag att det är ursnyggt med vitsåpade trägolv, så jag är lite inne på att vitlasera, men jag vet ändå inte eftersom detta är något helt annat.

Är även lite inne på att bara olja golvet. Vi vill i alla fall inte ha den blanka, lackade ytan.
    Vi är öppna för alla förslag!

2. A
    Medlem · 108 inlägg

Andreas8

Medlem

Re: Hur behandlar man ett slipat parkettgolv?

oftast så vitlaserar man furugolv och inte lika ofta på ek (har aldrig sett det, och jobbar med trägolv en hel del)
    enligt mitt tycke så ser det lite ut som man lagt en vit plastpåse över golvet när det är laserat, framför allt lasyr/lack, men smaken är ju som baken.... :)

oljad ek är ju jätte fint!

3. L
    Medlem · 93 inlägg

lindab

Medlem

Det är bra att få veta att det inte görs... Hade bara en liten tanke eftersom jag tycker det är snyggt med det ljusa. Men om man väljer att olja eken, är inte det svårskött då?

4. L
    Medlem · 93 inlägg

lindab

Medlem

En fråga till ang. oljad ekparkett. Hur hållbart är det? vi har en hund som är ganska rivig, är det bara för oss att glöma det här med oljade ekgolv då eller?

5. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.