Byggahus.se

Lukt från parkett

1. K
    Medlem · 70 inlägg

Krusboda

Medlem
    Är det normalt att parkett luktar? Kanske en dum fråga. Men i vintras la vi genom ett företag parkett i ett rum där det tidigare var en plastmatta. Parketten las direkt på, utan någon plast mellan. Mattan var i sig så pass mjuk enligt golvkillen.

Parketten tillverkas visst av Kährs gamla fabrik och är nåt special som Golvgruppen i Stockholm kör med. Det är alltså en modern parkett med "längder" på samma sätt som laminat och ett klick-golv (detta måste dock limmas).

Saken är den att nu tycker jag att det luktar ganska mycket på några ställen, dock inte efter socklarna. Lukten känns mer på kvällar och mornar. På dagen märks den nästan inte alls. Det luktar trä... men mer än vad som känns alldeles normalt.

Bör jag kolla saken närmare eller är det vad man får räkna med? Om det är onormalt: vad kan det då vara? Stället verkar lite konstig för att vara fukt. Typ tre decimeter in från väggen, och det är inte någon yttervägg. Men rummet är på bottenvåningen.

Till saken hör att mattan inte var den roligaste och också hade en viss lukt, men en helt annan, mer plastig. Själv har jag också blivit nojig för lukter eftersom en incident som vi hade när vi var precis nyinflyttade, så jag vill gärna kolla med panelen innan jag river upp golvet och himmel och jord över detta...

2. M
    Medlem · 66 inlägg

Mio

Medlem

Re: Lukt från parkett

Jag tycker du ska kontakta de som gjorde det så de får kontrollera att allt är som det ska.
    Det behöver absolut inte vara något men bättre att få det utrett så slipper man fundera. ;D
    Känner du sig tvivelaktig så tycker jag att du ska lita på intuitionen. När något är nyrenoverat eller nybyggt ska en känsla av trygghet infinna sig. Inte oro! :-/
    Lycka till och berätta gärna hur det gått!
    //Ulrika

3. M
    Medlem · 66 inlägg

Mio

Medlem
  4. S
    Medlem · 96 inlägg

synvinkeln

Medlem

angående luktande golv, Bambu golvet vi lägger på jobbet nu luktar Metspö ;D

5. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

det är kanske inte så konstigt att trägolv luktar trä? Finns det ventilation i rummet? Luktar det mer när dörren har stått stängt? Finns det mera ny trä i samma rum? träpanel i taket? Nya möbler? Är det lackat golv så bör det inte lukta trä..... i alla fall inte i så lång tid...
    Luktar det möglig trä eller bara trä?
    underligt...
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.