Langbein
Langbein: Isoleringen under lär ju bli dålig med tiden, klinkers skarvar släpper väl igenom en del eller är klinkersgolv tätt, med tanke på urin etc ??? Vad finns mer sen än plastgolv eller målad betong?
0 svar · 887 läst
H
Haagbard: [citat] Var på en mässa med en kompis och träffade Mikael från Veckebo, han väldigt trevlig att prata med och kompisen beställde sedan diverse hyvlad panel och listverk därefrån och det var verkligen till belåtenhet *thumbsup*
7 svar · 10,5k läst
C
chess: http://www.veckebosag.se/
3 svar · 2,8k läst
A
ama: Jag kände igen namnet och hade en känsla av att frågan ställts förut, gjorde en snabbsökning, men orkar inte klistra in alla trådarna (4-5 st). Om du gör en sökning i forumet på ordet timberwise (jag sökte 365 dagar tillbaka och fick alla träffar under Golv-avdelningen) så dyker det upp ett antal äldre trådar med en del positiva kommentarer, största nackdelen verkar vara det höga
1 svar · 3,6k läst
L
lassekongo: Är byggmax oljade klickgolv ett riktigt oljat golv? Nåste det underhållas dvs. oljas?
0 svar · 3,0k läst
spocks_beard
spocks_beard: Dra den där om rödluvan va ;) Inte går det åt 5000kwh Det är väl till att börja med storleken på värmeslingorna som man måste kolla. Och sen temperaturen i golvet :)
11 svar · 1,8k läst
H
h_elen_a: Den här är snygg tycker jag! Vi har den i tvättstugan! http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/special_applications/article/8857/article.asp
6 svar · 4,5k läst
N
Nickolina: Visst går det! Vi ska snart lägga in det, men planerar ha klinkers i en ruta nedanför diskbänk och spis. Vi la in laminat i två av barnrummen för ett par år sedan. Det är himla kallt, men rummen är inte så stora och vi har en matta som täcker mycket av golvytan så det går....Men nu när parketten är så pass billig så hade jag alla gånger tagit det istället! Jag bara tänkte att
3 svar · 2,1k läst
C
Carla: Måste man polera golvet när man lagt på olja eller vax ? Finns det ngt system där man bara vaxar eller oljar efter slipning ?
3 svar · 5,6k läst
chris47
chris47: Jag kan rekommendera elhyvel på reglarna, om/när du tar bort det gamla golvet. /CC
4 svar · 3,0k läst
morsan
morsan: Tja, om du inte räknar hallen som offentlig miljö så :D PEI-värdet visar slitstyrkan Bad, kök, hall, groventré eller gillestuga? Kravet på tålighet och slitstyrka avgör vilken typ av klinker du bör välja. På varje klinkertyp står ett PEI-värde angivet. PEI-värdet har graderingen 1–5 (I–V), där 5 är det mest slitstarka: PEI Användning I Barfotabruk, t.ex. badrum. II
1 svar · 5,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Om du har träbjälklag: glöm inte att limma (och skruva) spånskivan mot detta. Annars blir det knarr och knäppningar i golvet.
2 svar · 7,9k läst
P
Paloma: Är det någon som har erfarenhet av putsade/vaxade/oljade betonggolv i villor? Hur går man tillväga? Finns det speciella leverantörer? Vilken typ av cement ska användas? Kan man göra det själv? Hur underhåller man det? All information uppskattas. Tack
0 svar · 1,8k läst
L
lassekongo: Vad ska man tänka på om man ska slipa ett ekgolv som är rökt och betsat? Nån med erfarenheter?
0 svar · 3,3k läst
morsan
morsan: En sökning i forumet på kompassros - golv gav http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1095716005;start=3#3 Tydligen finns det färdiga rosor att köpa för ca 2000-8000 Tyvärr går det inte att få upp KarlvII:s bilder...
2 svar · 3,4k läst
J
jcoboy: Du har säkert redan valt olja, - men Timberx har jag jobbat med och det funkar bra.
3 svar · 770 läst
Z
zankan: Peta i isolering i brunnen och gjut igen den....
8 svar · 4,8k läst
E
errkki: Hej! Jag ska lägga ett annat golv också... jag har köpt ett klinkergolv som ser ut som schiffer. 60x30 cm stora plattor är det. Det ska ligga ovanpå ett gammalt rengjort klinkergolv. Vad ska jag tänka på innan/när jag lägger det? Kan jag lägga detta själv (jag har inte tummen mitt i handen) med hjälp av ett par kompisar - eller borde jag skaffa proffshjälp?
0 svar · 1,2k läst
J
Jeppa: Höjden blir ju rätt. Men du får ett annat problem... En "normal" golvspån är ju bärade i 22mm. Om du fråser spår i den blir den inte bärande längre..... Du får i såfall köpa färdigfräst bärande skiva, den ligger på 26mm tror jag.... Och kostar en hel hög med kroner. Vilken slang ska du lägga? 16 eller 20m? Lägg ner slangen i bjälkarna, dvs cirkelsågsjack... lägg 22mm
9 svar · 3,5k läst
A
arwen: Om det luktar "stickande" vid vissa golvlister, vad bör man göra? Har kollat nere i krypgrund och där är OK fuktvärden men tryckimpregnerade syllar och asfaboard. Tycker att asfaboarden luktar lite men ingen synlig mögel och vi har verkligen kollat noga. Vet inte riktigt vad som är mest sannolikt - kan normalt sensommarfuktig grund påverka asfaboard o/e syllar så att det framkallar lukt
0 svar · 4,4k läst
C
callerobertsson: Vi har skrapat, slipat och tagit ur befintliga springor i ett gammalt trägolv och undrar nu vad man bäst fyller igen springorna med. Golvet är relativt rörligt med springor mellan 3 och 8 mm i bredd och 5 och 10 mm i djup. Golvet ska målas men hur gör man med springorna? Ett alternativ vi funderat på är att måla golvet först och sedan använda nån form av silikon till springorna. Ett
0 svar · 3,7k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Jajamen, det finns lister i trä metall och plast. Dock får du kanske räkna med att skarva på den sträckan. ;)
1 svar · 5,4k läst
thobjo
thobjo: [citat] Min uppfattning om hur ek och valnöt ser ut har jag fått ur Kährs-katalogen, men så här i efterhand så inser jag att alla golv inte ser ut som de i denna katalog. :-/ Hur som helst så tänker jag mig valnöt med en något mörkare ytbehandling än den som du visar exempel på.
3 svar · 2,9k läst
Å
Åttioettan: Vet inte om det är exakt lika situation, men vi ska lägga golv i vår källare och upptäckte efter vi flyttat in att golvet är väldigt ojämnt där, skiljer i genomsnitt 3 cm. Kommer att kosta oss 12.000 kr att fixa (vi anlitar firma). Men vi vill inte ha matta utan tarkettgolv, så då får man ju vackert punga ut. Vi får ingen ersättning för detta, varken från försäkring eller från
0 svar · 3,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Grålumppapp skall det vara. Foam slits ut efter ett par år när det har gnagts över bjälkarna. Glöm ej att trägolv skall skruvas/spikas ELLER limmas flytande. ALDRIG båda.
2 svar · 4,2k läst
C
Canis: Hej alla! Jag är ny här i detta forum och har nu funderat i eveigheter i vilket forum min fråga hör hemma, chansar på detta forum- hoppas ni har överseende om den hamnade fel :) Vi har ett enplans tegelhus från 1965, en sida i dagen. Vi ska nu inreda garaget (bilen får ju ändå aldrig plats där :D ). Det ska bli stor vardagsentré samt "hundrum". Golv och väggar består av betong, vet
0 svar · 1,3k läst
N
NillaV: Hej! Hur tar man lättast bort nålfiltsmattan från trappstegen? Har sett att en del här har lyckats slita bort den - hur gick ni till väga? Tack på förhand!
0 svar · 2,3k läst
Z
Zoo: >Jag tror inte att det räcker med 15 mm avrinningsrör, >kondensvattnet kan söla rätt bra. >Ska du bara ha fuktspärr, ingen matta eller något? - Hmm... Kan det kondensera så mycket att röret inte skulle räcka till? Jag har tänkt mig att röret ska räcka till för att vv-baredaren börjar läcka ordentligt... Anledningen till röret är naturligtvis att jag inte vill ta upp en
6 svar · 1,4k läst
S
saren2: Det är normalt plintar som stöd i grunden. Vi har dock källare och enligt tillverkningsordern skall huset vara anpassat för källare. Vi trodde väl i vår enfald att det skulle innebära kompensation för att vi inte har plintar eller annat stöd än härteväggen. Men vi börjar lära oss att man inte kan anta något alls, allt, allt och lite till måte kollas! Skall kolla ritningarna ang
3 svar · 1,2k läst
A
andreas: Jupp, ringde till Bauhaus i Hyllinge för att höra om just det golvet, killen sa att de la på 25-30% pga av att det var 2:a och tom 3:e sortering... Köpte istället 20mm garpo-golv för 129kr/kvm på optimera, hur fint som helst med ett spill på ca 10%, vilket tydligen är mer normalt och acceptabelt.
3 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.