Byggahus.se

Furugolv 028 * 095

1. R
    Medlem · 69 inlägg

Riwallen

Medlem
    Är det någon som vet var jag kan få tag på detta. Något företag som har detta på lager?

Har kontakter men de ska inte tillverka sådant på ett tag.

Ska lägga i min hall då det gamla spontade golvet är slut och jag vill ha ett likadant.
    Alltså spontad furu 028*095.

Mycket tacksam för snabba svar.

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 225 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Furugolv 028 * 095

Efter en mindre olycka (brand) letade jag efter ersättningsgolv. Jag fick då veta följande av vår brädgård:
    1) Gamla golv är oftast grangolv. Du ser det lättast på kvistarna. Är de cirkulära och hyfsat få så är det troligtvis gran. Har du ovala, lite större kvistar, så är det furu. Furu har mer svartkvist också.

2) Spontat virke mäts på olika sätt beroende på om det är råspont eller slätspont. Råspontens bredd mäter man inklusive not. Slätspont mäter man den täckande ytan (den hyvlade ytan).

Således är en 28x95 slätspont helt korrekt för dina behov. Det kan nog vilken brädgård som helst lirka fram.

3. R
    Medlem · 69 inlägg

Riwallen

Medlem

Som sagt de byggvaruhandlare här istaden har bara otorkad gran 028*095.
    Och inte furu. De tycker att jag ska köpa nytt siljan golv men det förstör ju helheten i huset då alla golv är 28*95.

Att de inte har furu tycker jag är lustigt. Sökte på nätet och på Åland hittade jag rätt virke. Känner folk på ett stort träföretag somtillverkar slätspont och de kan ta fram men det tar lite tid då de inte kör den dimensionen så ofta.

4. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 225 inlägg

Fasting65

Medlem

Vilken stad/region pratar vi om? Det kan nog underlätta för forumets medlemmar.

5. R
    Medlem · 69 inlägg

Riwallen

Medlem

Jönköpingsregionen.

Svärmor kommer ibland och hon bor runt Mjölby

6. R
    Medlem · 69 inlägg

Riwallen

Medlem

Ingen som kan hitta detta åt mig?

7. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

du kan ju ta råspont och slipa det när du lagt det om det inte skulle finnas i golvbrädor..så får du ju samma bredd menar jag..bara till att plocka till dig de finaste utan för mycket knastutslag och är det bara till en liten hall så kanske det kunde vara okej att göra på detta viset... ;)billigt dessutom

man ser ofta undergolv i dessa dimensioner i gamla lägenheter..och det är inget annat än slipad råspont..

8. R
    Medlem · 69 inlägg

Riwallen

Medlem

Finns ju inte furu som råspont heller här hemma.

Får väl ta gran annars och såga till och lägga i pannrummet så att det torkar det är ju en lösning på problemet oxå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.