Byggahus.se

Golvriktning i långsmal hall

1. D
    Medlem · 26 inlägg

deluxen

Medlem
    Det brukar stå att man ska lägga klickgolv i ljusets riktning. Frågan är hur man bör göra i en långsmal hall med bredd 1,7 m längd 5m? Det kommer visserligen in ljus från angränsande rummens fönster dit men den har inget eget fönster.

Golvbitarna är 1,4m långa.

2. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

Re: Golvriktning i långsmal hall

jag tycker att man alltid skall lägga golvet i husets längdriktning. iom vore det ett äkta golv du la så skulle man inte kunna lägga det tvärs över huset iom att golvreglarna går på detta håll.

3. C
    Medlem · 26 inlägg

ClaesHelena

Medlem

Hejsan
    Du ska helt klart lägga golvet i hallens längdriktning,kommer att se bäst ut .
    Lycka till!!

4. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 299 inlägg

Larsa

Medlem

Lägg gärna golvet i samma riktning som anslutande rum. Det ger en enhetligare känsla. Förr i tiden låg ju alla golv i ett hus åt samma håll (tvärs bjälklaget).

Nästa parameter är som med kläder ;) Längs med ger känslan av längre-smalare, tvärs ger känslan av kortare-bredare.

5. D
    Medlem · 26 inlägg

deluxen

Medlem

Tack för era svar. Det rör sig om en lägenhet och i de angränsande rummen ligger golven "mot" hallen och skulle jag lägga golvet på längden skulle det alltså bli tvärtom men jag undrar om inte det blir bäst ändå?

6. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Jo, jag tycker också att du ska lägga golvet längs med hallen. Personligen tycker jag att det är jättefult med golv lagda på tvären i smala utrymmen..

7. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

Jag skulle absolut lägga golvet i samma riktning som de avgränsande rummen, speciellt om det är samma eller liknande golv. Det är mycket snyggare! Så har man lagt parketten i min nya lägenhet, lagd på 50-talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.