Golv
ama: Svartlut är den restprodukt som blir kvar när man gjort pappersmassa, jag har aldrig hört talas om att man kan använda det till golv. /ama
Laholmare: Tack för svaren. Hur stor differens får det vara när man lägger skumplast?
Peter_K: Golvet är nu lagt och oljat. Blev ganska bra för att vara första gången som jag lägger massivt trägolv. Skruvade det direkt i det gamla undergolvet av råspont med lummpapp emellan. Jag köpte dock det tunnare 14mm golvet då det fanns i olika längder så att jag slapp några skarvar i golvet. 25mm golvet fanns bara i dryga 5 meterslängder som låg i 4-pack buntar,orkade inte ens lyfta
Frun_i_huset: Jaha ja, då är det bara att göra sig en nedräkning då... Tack för beskedet ACME!
ByggaNytt: Du kan kika lite hur jag gjorde här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2787/0#8 * Beror på hur mycket effekt samt avstånd mellan slingorna du önskar. Bra site med mycket golvvärmeinfo: http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/Golvvxrme.jsp * Lutnig av avloppsrör skall vara 1 cm/m => 3 cm i ditt fall!
soniz: Det är inget speciellt pergo golv utan helt vanligt ,modern tile i kök och hall och classic i övriga rum.
PeterF: Va snyggt golvet vart, tycker det ger en genuin och mysig känsla med riktiga furu/gran golv. :)
PeterF: Ett enkelt sätt är att om du lägger vattenpass/rätskiva över golvet så som dom på pekade tidigare i tråden, markera med penna på dom ställen där du upptäcker stora diff. skillnader och spackla på dom ställena. Små ojämnheter kan skumplasten ta upp. Min personliga åsikt om laminat kontra trägolv så tycker jag att laminatet är kallare och stummare.
mandala: Köper man det på samma ställe som fogen? Hur tar man på det? Är det något som tar tid för att sen torka? Låter som något som nog är värt att prova.
Stig-Rune: Håller med lbg. Lägg in klinker. Vi kommer att få liknande lösning som er och vi kommer att ha klinker i hall, kök, matrum och v-rum eftersom de hänger ihop. [citat] [citat] Lite motpol. Plankor eller tiljor som det kallas för är dyra. Räkna med minst 500:- kvm. Over and out
ByggaNytt: Tänk på att det är speciell skruv för golvgips! Om golvet är så stabilt idag kanske det räcker att limma 1 lager med t.ex Ardex S48 om du vill tjäna bygghöjd. Dock är limmet kanondyrt (~800kr/25kg)! Har själv använt det i våtrum där kostnaden kan motiveras men för kök/hall vete sjutton.... S48 är ju då tänkt att samverka med golvspån och kanske inte funkar lika bra med
Bricky: Elen är nyligen omgjord så det skulle kännas dumt att krångla med det nu. Jag visste om detta när elen drogs men elektrikern var inte så förtjust i min idé att gömma kablarna bakom socklarna. Men vid eftertanke så är där inte mycket kabel dragen. Har gått genom garderober mm för att minimera synliga kablar. Så ny liten list där det behövs och nya socklar där det är möjligt.
JonasR: Hej, Tak, väggar och golv vill jag göra om i en lägenhet där väggar har slagits ner. Det som måste göras är att: - Befintligt golv måste tas bort, undergolvet likaså och sedan påfyllning med sand för att nivellera up så det blir samma höjd. Därefter nytt undergolv och parkett på detta. - Väggar ska målas. I nuläget gipsvägg och betongvägg som har tapeter. - Tak måste målas.
Kapten_Zoom: Har rivit en vägg i köket och står nu med en härlig "reva" :-/ där väggen befann sig. I golvet så är det hyggligt djup, ca 10 cm, på vissa ställen med lös krossad fyllnadsmassa.... I det som var matrummet ligger parkett och det som var köksdel plastmatta (betong under) med utskurna hål bla där kylen stod. Mao inte jämt....även möjlig marginell höjdskillnad mellan de fd rummen.
mikkat: Står inför samma frågeställning. Har platta med ovanliggande isolering(Frigolit) och flytande golv i alla rum, utom badrummet, där man gjutit 5cm på 3cm tjock Frigolit utom runt golvbrunnen där det är gjutet direkt mot plattan. Har rivit ut allt, står i kast med att bila bort den gamla betongen, funderar på att gjuta med EPS alternativt gjuta på frigolit med vanlig betong. Har för
wiknil: Har samma problem med ett Bauhaus golv, funderar på att ta upp det och limma kortsiderna, med det är ett heldagsjobb och jag har viktigare projekt på gång. Tills vidare får det ligga kvar och om 3 år byter vi nog ut det igen.
AndersG: Rent erfarenhetsmässigt skulle jag säga att man ser större sprickor under den torra årstiden. På sommaren går de ihop igen.
Hiawhata: Är inte så insatt i ämnet, men hur får jag fast det? Har sett att på nya brunnar skruvar man fast den med våtrums spärr emellan.. Har fortfarande min j-a gamla brunn kvar, som är gjutet....
jcoboy: Tror inte du behöver hyra stora golvslipmaskinen. Hyr en singelskurare med slipnät så blir jobbet snabbt och snyggt gjort - OBS Det dammar rätt friskt. Är golvet grovt så börja med 60-nät och sedan 120-nät. Lycka till
gaia: Är inte plattan ordentligt isolerad underifrån så skulle jag inte tänka på golvvärme - det blir för dyrt att värma golvet + betong +mark under. I nya hus ligger det ca 30cm frigolit under betongplattan för att värmen ska stanna i huset. Hade det funnits tunnare och effektiv värmeisolering så skulle man använda den men det finns inte, tyvärr :(. Du ska skydda dit nya golv mot fukt
Kapten_Zoom: Har rivit en vägg i köket och står nu med en härlig "reva" där väggen befann sig. I golvet så är det hyggligt djup, ca 10 cm, på vissa ställen med lös krossad fyllnadsmassa.....eller vad man nu kallar det :o I det som var matrummet ligger parkett och det som var köksdel plastmatta (betong under) med utskurna hål bla där kylen stod. Mao inte jämt....även marginell höjdskillnad
Anonymiserad 23608: Det beror nog på vad du har tänkt att lägga som ytskikt? Med ett parkettgolv lär det fungera bra, men lägger du matta så kan nog skarven komma att synas.
servalac: Tackar för tipset, skulle du plötsligt komma på var man köper kuddarna, vänligen skicka ett PM eller lägg in här :)
Anonymiserad 23608: Är den spikad upp i karmstycket är det lättast att klyva den med hammare och stämjärn, efter att man har kapat den som Larsa föreslår.
daniellindholm: Jo, det är väl ungefär som med sjösten. Men man skall vara beredd på att få upprepa denna process årligen. Två gånger per år har en del försäljare sagt till mig. Därför skippade vi det. Men gör som synpunkter säger. Sök på forumet ifall det inte kommer några kloka inlägg i denna tråd.
andreashj: Mycket ambitiöst - men är man hemmafixare så känns det alltid bättre att göra ett grundligt jobb! I mitt fall blev det endast primer på väggarna. /a
singelhit: ekparketten är av korslagda stavar och sätter jag dit en ekplanka så blir det ytterligare en ekstruktur i hallen vilket jag inte vill. Har funderat på att kanske lägga en glasskiva med tapet under eller liknande. Eller bara att måla en skiva som man lägger under glaset. och sätta mässingslisten vid de små skarvarna somblir kvar.
singelhit: Jag tog tidigare bort en vägg i hallen och upptäckte då att under plastmattan så fanns det klinkers som troligen lades in vid byggnationen av huset, -64. Det ser ut att vara betongskivor med marmorkross i och har en lite vinröd ton. Det ser bra ut och nu till min fråga. Är det ngn som vet hur man får klinkersytan att bli riktigt fin. skall man slipa ytan eller olja, vaxa. Jag har sett hur
Anonymiserad 23608: Att riva ut mattor och spackel i hela lägenheten låter som betydligt mer jobb än att kapa några dörrar.. Jag skulle ha lagt parketten direkt på befintligt golv och gjort de justeringar som krävs kring dörrarna.