Byggahus.se

Siljan vs. Berg & Berg

1. P
    Medlem · 75 inlägg

PelleFork

Medlem
    Efter mässbesök i helgen så har vi hittat vårt golv. Eller våra golv...vi kan inte riktigt komma överens om vilket. Jag är för Berg & Berg oljad ask 3-stav kvalitet hjärter (klart det vore trevligare med 1-stav men det kostar...) och min allra käresta är för Siljans strukturborstad furu vit. Det är på gjuten platta så lamellvarianten räcker.

Ingen av oss är religiös i sitt val, hon kan godta mitt och jag hennes, men om ni alla därute kan agera lite smakråd eller har erfarenheter av något av valen så hjälper det ju diskussionen.

http://www.berg-berg.com/
    http://www.siljan.com/start_se.asp

Vi är båda ute efter ett väldigt blont golv men det måste ju tåla ett eller annat spillt rödvinsglas.

Tyck till snälla!

/P

2. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Re: Siljan vs. Berg & Berg

Hej!
    Jag skulle definitivt ta askgolvet, av den enkla anledningen att det är mycket tåligare/hårdare! (gissa vad jag själv har ;))

Den vitborstade furun är otroligt vacker men, i mitt tycke, alldeles för ömtålig..
    Se brinellskalan:
    http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=13549

Ett annat ljust, snyggt och hårt golv är kanadensisk lönn med brinellvärde på 4,8. Obs EJ europeisk lönn vars brinellvärde är 3,0.

Lycka till med golvvalet /Malin

3. E
    Medlem · 155 inlägg

Ellax

Medlem

Att man måste köpa specialbehandlad lönn om man har golvvärme känner ni naturligtvis till? Fråga mina grannar (som inte kände till det) vad dom tycker om sina golvspringor...

4. M
    Medlem · 43 inlägg

Meg

Medlem

MEN ett furugolv blir charmigt med lite repor medans andra golv blir bedrövliga, så tycker jag. ;)

5. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem

Kolla även på Dala-flodas maxfura som är ett tåligt och mycket snyggt golv i mitt tycke, jag lade det i köket och är väldigt nöjd.

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 228 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Det strukturborstade furugolvet är mycket slitstarkt och läggs oftast på hotell, museer och andra ytar där utomhusskor sliter hårt. Borstningen lämnar kvar den mörka hårda ådran i träet. Bor du i Lundatrakten kan du se golvet på Lilla Hotellet.
    Tyvär är det ganska obekvämt att gå på i strumplästen eller barfota.

Listan med brinellvärden redovisar vanligt slätt furugolv, ej borstat

7. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem

Jag håller inte med om att det är obekvämt att gå på, jag tycker att det upplevs mjukare än ett vanligt golv och även varmare faktiskt, mitt maxfura golv gränsar till ett rum med fiskbensmönstrad ekparkett, och furugolvet är mycket skönt att gå på i jämförelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.