Golv
Centano: Jag vet inte vad det beror på men det ser ut som att det enbart är i de mer porösa delarna av träet som fläckarna sitter. En ren spekulation från min sida. Kan det vara smuts som samlas i små håligheter, alternativt att det bildas påväxt? Kanske våttorkas golven för ofta? Hur mycket vatten använder du?
Håbbe01: Tror det, ser ganska rejält ut
met1ns: Hej! Kompisen har lagt nytt parkettgolv och råkat överlappa själva underlaget på 3mm, och inte plastfilmen eller vad man ska kalla som brukar vara kanske 0.2mm. Ska man vara riktigt petig så känner man att det är lite upphöjd vid överlappningen, men inget som stör. Till frågan. Finns det risk att parketten går ur varandra när det börjar bli varmare och golvet börjar röra på sig?
goosen: Hej, Har precis byggt upp ett Granab ventilerat golv i gillestugan. CC600 på reglarna. Tänkte köra spårade golvspån men ser nu att LK kräver CC400 vid golvreglar från Granab. Kan bygga något på höjden så det är inga problem. Ska jag köra vanliga 22mm golvspån och sen skruva 22mm gles ovanpå det, lägga 16 slang mellan glesen? Hur hade ni gjort? Tack för hjälpen
JBell: [citat] Hade tagit bort tröskeln och feinat karmen så att du kommer under med brädan och skarven hamlar Under dörrbladet och satt en platt tröskel så länge
Alfredo: [citat] Jag röstar på vågrätt golv. Jag har svårt att tro att något blir bättre av att även golvet lutar. Tror att man märker det och stör sig på det.
nino: Ok, iaf Ardex rekommenderar minst samma tjocklek över slangen som diametern på slangen, så har du 18 slang så bör du lägga 36mm. Då kan man lägga spackel så det precis täcker slangen, prima och smältlimma armering ä, sen lägger man resten enl nedan För att inte bli ruinerad så skulle jag sätta ut höjder, spackla med ett billigt spackel till 2-5mm under färdigt golv, sen köra
para: Det finns rekommenderade maxlängder på slingorna. Brukar nog vara 15-20kvm per slinga men fråga företaget du köper av.
Penten: vilket spackel använder man här tror ni ? [MEDIA=youtube]EaeDGd1X6eg[/MEDIA]
Anonymiserad 405730: [citat] Ja då får man spackla tjockare kanske 25mm med rotnät som armering.. Du har ingen möjlighet att lägga 22mm golvspån som man skruvlimmar i bjälklaget?
BirgitS: Om trägolvet har överlevt utan att ta skada av fukt så lär väl även en parkett göra det utan fuktspärr.
InsidersUnited: Det är nackdelen med vitolja, det ser inte bra ut.
Dowser4711: [citat] Visst kan det lossa endel puts etc. när man lossar socklar, men lossa dem behöver man ju göra oavsett om man ska återanvända dem eller byta ut mot nya. Är de limmade kan det givetvis vara så att det blir knepigt att återanvända dem, men det är ju mer undantag än regel. [citat] Ja, om man ska betala för arbetstiden så är det nog sällan ekonomiskt försvarbart att
Demmpa: Vi har lagt passivt ventilerat uppreglat golvsystem med 2-5 cm luftspalt mellan betongplattan (ojämn därav varierande luftspalt) och isoleringen (45 mm), å golvspånskivor på reglar/isolering samt parkett. Luftspalten och isoleringen gör att golvet ändå håller ca 1⁰ lägre än rumsluften. Här är några inlägg där jag har gjort lite golvtemperaturmätningar mm (med en Honeywell 2020
Stilla: [citat] Aha vad bra! Då kan jag ju iaf få reda på om det är oljat eller lackat, tack! Och är det oljat låter det ju smidigare att bara kunna tvätta och olja det än att slipa golvet. Då måste jag bara försöka få reda på vad det är för träslag först så att jag kan köpa rätt sorts trärent😆
suboptimalma: Hej! Jag är intresserad av att veta mer om parketthantverket men har svårt att hitta information. Undrar därför om någon kan tipsa om hemsidor/youtubekanaler/böcker/forumtrådar mm som behandlar processen av att göra massiva parkettgolv - det kan vara allt från val av material och tillskärningen av träet till själva monteringen eller designaspekter. Målet är att någon gång i
Trulli: Jag står inför liknade val. Vad bestämde ni er för tillslut?
Magnus_Anderssonn: Här låg det tidigare heltäckningsmatta direkt på betongen, hus från 60/70. Lite fukt vid golvkanterna, annars inget överdrivet. Aldrig något problem med mögel. Farsan la exempelvis laminat (gammalt IKEA) år 2003 i sitt hus, mitt på betongen, givetvis med plastfilm och skum då.. funkade fint utan tendens till något där heller. Nu senast har han rivit upp allting, skrapat golvet
Rickard.lj: [citat] Ja de stämmer de , utan vatten , ja de blir som vanligt spackel bara att de används på golv , hand spackel spade eller rätt skiva , men spade är nog lättaste för dig , kontrollera bara med skiva
Karl-Ove Qvarfordt: Kolla om föreningen tar kostnaden, det gjorde dom där jag varit och bytt kök och det var asbest i fixet.
ArneTW: Maskera av. Spackla. Måla nåt roligt. Jag tycker man kan vara stolt över sina lagningar i stället för att dölja dem? /ATW
Mikeymikey: [citat] Det fanns en installerad radonsug. Dock trots installationen hade vi höga värden. Vi drog på mer kraft i fläkten. Öppnade också ett insug från rummet till radonsugen (dvs frånluft från källaren)..
SiggeEklund: Tack så mycket för all hjälp! Får prova detta till nästa helg då 👍
TheGame: Lägga nytt golv över med papp eller foam eller vad som rekomenderas för golvet.
Rickard.lj: För att få bort ojämnheten så är de en betongslip med olika kornighet på segment , men absolut kan du prova med en exenterslip med olika papper
UrbOls: [citat] Haha, nej, det diffarna inte 12 mm. Golvet är i våg men jag har dalar och toppar ifrån de ihopdragna spånskivorna (på ett par mm), Jag skrev 12 mm eftersom jag läst att det behovs för att förstärka spånskivegolv innan klinker.
BirgitS: Vår ekparkett har mörknat med åren. Ett sätt att få hela golvet jämnt färgat är att slipa bort vitbetsningen och sen behandla hela golvet på samma sätt.
Langostanten: [citat] Dom sa bara att det finns en försäkring om jag vill kika den, men annars får jag göra lite vad jag vill. Kostnaden i sig är ju bara några tusenlappar så känns som det är lättare att köra själv... Full tillåtelse har jag iaf, fått firma rekommenderad för badrum osv
jonaserik: [citat] Jepp och vad du hittar kan vara eller inte vara en liten överraskning, allt beroende på vad som finns under. i bland är det plankgolv och på det en masonit, Är nog inte ett spånskivegolv, för då skulle det nog vara mer plant.