927 läst ·
4 svar
927 läst
4 svar
Nytt golv gammal lägenhet (sand)
Hej alla glada,
Köpt en lägenhet som jag ska renovera upp åt en närstående och behöver lite hjälp.
Kände direkt att golven var rätt slut och att fukt hade kommit upp nedifrån då kanterna på laminatskivona hade rest sig. Doften är väl en indikator på att det är gammalt och att det vart fuktigt.
Fick tillgång nyligen och drog upp lite golv, gick bra att slita av spånskivorna med händerna så något är ju inte 100% med dem. Under golvet ligger spånskivor (sega och synligt utsatta för fukt med små spår av mögel), en dåligt lagd plast utan överlapp eller tejp, och sen sand. Ja, och en hel del silverfiskar då.
Läst lite olika, men tänkte nog jämna sanden, lägga ordentlig ångspärr med överlapp och tejp, lägga nya 22mm golvspån och sen underlägg och schysstare trägolv flytande i hela lägenheten.
Har jag en bra eller dålig plan där?
Köpt en lägenhet som jag ska renovera upp åt en närstående och behöver lite hjälp.
Kände direkt att golven var rätt slut och att fukt hade kommit upp nedifrån då kanterna på laminatskivona hade rest sig. Doften är väl en indikator på att det är gammalt och att det vart fuktigt.
Fick tillgång nyligen och drog upp lite golv, gick bra att slita av spånskivorna med händerna så något är ju inte 100% med dem. Under golvet ligger spånskivor (sega och synligt utsatta för fukt med små spår av mögel), en dåligt lagd plast utan överlapp eller tejp, och sen sand. Ja, och en hel del silverfiskar då.
Läst lite olika, men tänkte nog jämna sanden, lägga ordentlig ångspärr med överlapp och tejp, lägga nya 22mm golvspån och sen underlägg och schysstare trägolv flytande i hela lägenheten.
Har jag en bra eller dålig plan där?
Yes sir, bottenplan. Det är inte blött, knappt fuktigt, men stod en "blabla was here 2001" på en av golvspånen, misstänker någon snubbe gjorde om gjorde fel för 25 år sen. Det är bara spår av mögel och inte så elakt, tänker att vattnet lär komma underifrån, och sand är inte så känsligt så nytt tätskikt, nytt golvspån, nytt golv borde hålla 25-50 år till om man gör det bra.T topmount skrev:
Men jag har blivit kallad naiv tidigare för mindre
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Plasten och sanden, ev. även spånskivorna, brukar tillhöra föreningens ansvarsområde och därför tycker jag att du borde kontakta styrelsen/förvaltaren för kontroll om vad som gäller och vad du får göra utan tillstånd av styrelsen.
Dom sa bara att det finns en försäkring om jag vill kika den, men annars får jag göra lite vad jag vill. Kostnaden i sig är ju bara några tusenlappar så känns som det är lättare att köra själv...BirgitS skrev:
Full tillåtelse har jag iaf, fått firma rekommenderad för badrum osv
Klicka här för att svara