Hallå,

Har ett rum som för länge sedan var två rum. Noterade vid inflytt ett en rätt rejäl nivåskillnad på golvet där väggen en gång varit.
Har nu rivit upp golvet och räknar det till ca 3.5cm nivåskillnad. Efter att ha bilat upp den betong tidigare ägare lagt för att på 30 cm "jämna ut" nivåskillnaden noterade jag att ena sidan verkar vara solid betong medans den andra sidan har 3cm flytspackel över 7-8cm grus över betong.

Var detta ett vanligt sätt att avjämna golv 1957? I o m att delen av rummet som har lägre nivå har altandörrar kan jag inte flytspackla upp den sidan då det skulle resultera i att jag inte kommer kunna öppna altandörrarna.

Vad säger expertisen? Kan jag på andra sidan bila bort 3cm flytspackel, gräva ur gruset och flytspackla upp så det blir jämnt? Eller bör jag konsultera en byggnadsingenjör?

Jag (blåbetongen verkar vara rester av tidigare innervägg)
Bild av en uppbilad golvyta med synlig betong och lager av flytspackel och grus, vilket visar nivåskillnader i ett renoveringsprojekt från 1957.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett uppbrutet golv där flytspackel och grus har avlägsnats, exponerande en ojämn betongyta under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar
 
  • Gilla
helenaa5
  • Laddar…
Ska tilläggas att detta inte är på markplan utan en trappa upp. Tar jag bort övre ”kakan” och gräver ur gruset så har jag ca 10mm att jobba med för att komma upp i samma nivå som golvet bredvid.
Klurade också på alternativet att lägga träbjälklag med osb-skivor då jag ska lägga fiskbensparkett. Då blir det förvisso två golvläggningsförfaranden iom att andra sidan av rummet är flytspacklat.

Många frågor :-)
 
Redigerat:
W williamspäron skrev:
Hallå,

Har ett rum som för länge sedan var två rum. Noterade vid inflytt ett en rätt rejäl nivåskillnad på golvet där väggen en gång varit.
Har nu rivit upp golvet och räknar det till ca 3.5cm nivåskillnad. Efter att ha bilat upp den betong tidigare ägare lagt för att på 30 cm "jämna ut" nivåskillnaden noterade jag att ena sidan verkar vara solid betong medans den andra sidan har 3cm flytspackel över 7-8cm grus över betong.

Var detta ett vanligt sätt att avjämna golv 1957? I o m att delen av rummet som har lägre nivå har altandörrar kan jag inte flytspackla upp den sidan då det skulle resultera i att jag inte kommer kunna öppna altandörrarna.

Vad säger expertisen? Kan jag på andra sidan bila bort 3cm flytspackel, gräva ur gruset och flytspackla upp så det blir jämnt? Eller bör jag konsultera en byggnadsingenjör?

Jag (blåbetongen verkar vara rester av tidigare innervägg)
[bild][bild]

Tacksam för svar
Mitt hus är byggt på följande sätt. Betongplatta sedan har man lagt dit sand för att jämna ut nivåerna, för på 1970- talet va man inte så noga med att få golvet efter betongplattan att bli jämn och rak.
Vad gällande din fråga så tror jag absolut att du kan göra så. För så har ett byggföretag gjort här hemma hos mig.
 
Tack för svar input, uppskattas! Då är det nog det spåret jag tar. Igår när jag klurade på detta lite mer kom jag tänka på att den del av rummet som har grus mellan bjälklag och cementkakan ligger ovanför pannrummet.

En teori jag har nu är att de la grus för att dämpa ljudet från pannrummet. Kanske inte är så men kanske :-)
 
Märkte idag att andra sidan av golvet även det hade sand under 3cm plattan. Spåret blir därför att bila bort plattan, skotta ur sanden, regla upp ett golv med typ nivell/subfloor. Ett lager spån och till sist ett lager plywood för att sedan lägga fiskbensparkett på.

Vad rekommenderas för isolering? Betongplattan är som nämnt en våning upp så klurade på stenull.
 
Det går framåt med projektet. Övre lagret borttaget och nu skyfflas det sand på kvällarna.
Tanken nu är att köra Subfloor för att få nya golvet i rätt höjd. Dock fortfarande osäker på isolering, kan jag köra isolering rakt på bjälklaget iom det är en våning upp och snustorrt?
Rum med borttaget golv, hink och spade på ett lager sand under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med borttaget golv och sandutspridning. Verktyg och en Makita-väska syns nära fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med borttaget övre lager och synligt grusbelagt golv, redo för Subfloor-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W williamspäron skrev:
kan jag köra isolering rakt på bjälklaget iom det är en våning upp och snustorrt?
Ja.
Det är i princip bara vid oisolerad platta på mark som det kan vara olämpligt. Dvs när det kan vara tillskjutande fukt underifrån.
 
Stort tack för svar!
 
Hej!

Det har hänt en del sedan sist men nu har jag kört fast lite igen. Som nämnt tidigare har detta rum en gång varit två. Det finns därmed två ingångar och även om det inte syns från hallen utanför är det nu tydligt att det sluttar betänkligt mellan de två ingångarna (man kanske inte var så noggrann 1957

När jag nu nästan reglat klart med Granab-golvet och utgick från ingången med lägst höjd så kommer det bli ett nästan 4cm steg ner man går in i rummet från den andra ingången.

Hur borde jag göra? Leva med nivåskillnaden eller sakta men säkert öka golvhöjden regel för regel?

Ska tilläggas att jag ska lägga fiskbensparkett så vill inte stöta på problem i det momentet.

Tacksam för svar.
Rum under renovering med Granab-golvreglar, verktyg och byggmaterial synliga. Skillnad i golvnivå märks mellan två ingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W williamspäron skrev:
Hur borde jag göra? Leva med nivåskillnaden eller sakta men säkert öka golvhöjden regel för regel?
Bägge varianterna fungerar.

Min erfarenhet är att en liten lutning på golvet är det ingen som märker, (förrän de tar fram vattenpass eller en lättrullad boll). Men, med tanke på alla gnälliga kinkputtar där ute 😉 så kanske det säkraste är att rikta upp golvet... 🤔 Om ngn anmärker på det lilla steget så kan du slå dig för bröstet och stolt nämna att du minsann riktat upp det sneda golvet som byggarna från -57 åstadkommit... 😄

W williamspäron skrev:
Ska tilläggas att jag ska lägga fiskbensparkett så vill inte stöta på problem i det momentet.
Det viktiga för parketten är att golvytan är plan. Märk väl, plan, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som i våg.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Bägge varianterna fungerar.

Min erfarenhet är att en liten lutning på golvet är det ingen som märker, (förrän de tar fram vattenpass eller en lättrullad boll). Men, med tanke på alla gnälliga kinkputtar där ute 😉 så kanske det säkraste är att rikta upp golvet... 🤔 Om ngn anmärker på det lilla steget så kan du slå dig för bröstet och stolt nämna att du minsann riktat upp det sneda golvet som byggarna från -57 åstadkommit... 😄


Det viktiga för parketten är att golvytan är plan. Märk väl, plan, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som i våg.
Kloka råd som jag tar till mig, stort tack! Det jobbiga med ett plant golv i detta sammanhang är att allt annat ser snett ut :-)
 
W williamspäron skrev:
Kloka råd som jag tar till mig, stort tack! Det jobbiga med ett plant golv i detta sammanhang är att allt annat ser snett ut :-)
Jag röstar på vågrätt golv. Jag har svårt att tro att något blir bättre av att även golvet lutar. Tror att man märker det och stör sig på det.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.