22 232 läst ·
20 svar
22k läst
20 svar
Tips på (väldigt) lättflytande golvspackel
Sida 1 av 2
Hej!
Jag skulle bli grymt glad om nån kan tipsa om (väldigt) lättflytande flytspackel. Det behöver helst klara 0-15 mm, ej värmegolv, gärna med lång öppettid och ska klara klinkerbeläggning. Ska vara i hall så ingen våtrums- eller källarproblematik.
Det behöver inte vara billigt...
Tack på förhand!
Jag skulle bli grymt glad om nån kan tipsa om (väldigt) lättflytande flytspackel. Det behöver helst klara 0-15 mm, ej värmegolv, gärna med lång öppettid och ska klara klinkerbeläggning. Ska vara i hall så ingen våtrums- eller källarproblematik.
Det behöver inte vara billigt...
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Menar du att vanligt flytspackel inte klarar dina kriterier eller vad?
Förstår inte frågan riktigt... Du kan ju blanda det lite lösare bara om du vill ha det mer lättflytande...
Biltemas är rätt bra och "lätt":
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tatning-fix-och-fog/Flytspackel-Fin-115-2000024143/
Se till att du får det fina på 1-15 eftersom de har tre-fyra olika sorter...
Biltemas är rätt bra och "lätt":
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tatning-fix-och-fog/Flytspackel-Fin-115-2000024143/
Se till att du får det fina på 1-15 eftersom de har tre-fyra olika sorter...
Jag har använt flytspackel av många olika märken och tycker att alla beter sig rätt lika... Som sagt om jag vill ha det lite "lättare" så lägger jag aningen mer vatten bara. Hittills har allt stelnat och blivit hårt trots lite mer vatten än rekommenderat.mattie_river skrev:
Iofs... De (få) flytspackel jag hittils testat går att blanda med max 3,6 liter vatten per 20 kg. 5,5 liter per 20 kg är förvisso mkt mer. Sen är frågan om man kan lita på Biltema.anders07 skrev:
Jag har använt det (Biltema 1-15) själv där jag fyllt ut lite gropar och i något "dike" efter gammal tröskel och det har fungerar bra.mattie_river skrev:
Jag gjorde ett tvättrum i stallet där det sedan hamnade en stor tvättmaskin. Av ngn anledningen så hade jag en fördjupning längst in (troligen ngt för att väga av mot). Men då jag skulle fylla igen denna hade jag alldeles för lite flytspackel och var för snål att köpa mer. Så jag blandade ut det jag hade med mycket mer vatten än vad de skulle vara. Det tog lååång tid att torka.
Om detta har ngt med hållfastheten att göra på färdigt golv vet jag inte, men detta är längst in under klinkerplattor och det är bara jag som känner till det (och några fler). Så jag hade gladeligen blandat med mer vatten.
Om detta har ngt med hållfastheten att göra på färdigt golv vet jag inte, men detta är längst in under klinkerplattor och det är bara jag som känner till det (och några fler). Så jag hade gladeligen blandat med mer vatten.
Ts har rätt, varje tillverkare har flytspackel som flyter mer eller mindre bra, dom som flyter bättre brukar vara lite dyrare samt att dom inte kan läggas mer än 10 mm tjocklek typ. Är faktiskt en djävulsk skillnad mellan dessa produkter och jag kan rekommendera Kiilto Topplan som blir alldeles grönjävligt plant
Finns viss risk att inte följa tillverkarnas beskrivning, har varit med om att för mycket vatten skapar en skorpliknande hinna som går att skrapa bort med naglarna.anders07 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Man ska alltid följa det som står på säcken vill man spackla mkt använder man tex tm rot (0-50mm)eller om man vill som ts använda ett finflyt som tex uzin170 (0-30mm) finns spackel för alla förutsättningar så blanda som rekommenderat eller köp rätt spackel mvh Andreas... uzin säljs av englundgruppen och tm av tmprogress
Redigerat: