Hej!

Ska börja med renovering av groventren, och har lite funderingar kring golvet.

Jag skulle vilja jämna av golvet för att få bort ojämnheterna. Hur gör man det på bästa sätt?

* Flytspackling: Något speciellt spackel? Hur gör man med trappen? Blir det halt med så slät yta? Går det att måla med linoljefärg?

* Någon typ av murbruk/putsbruk?: Samma funderingar som ovan.

* Annat sätt

Hur hade ni gjort, och finns det något att beakta?

Tacksam för svar!

• Sliten betongtrappa med ojämnheter och trasig yta; sko syns på trappsteget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongtrapp med ojämn yta i en groventré, diskuterad i forumtråd om golvrenovering.
    Skapa konto
  • Groventré med matta, dörr och skor vid trappa; ojämnt golv.
    Skapa konto
  • Slitna betongtrappsteg i en groventré med ojämnheter, säck och dunk vid dörren, fokus på golvrenovering.
    Skapa konto
S SiggeEklund skrev:
Hej!

Ska börja med renovering av groventren, och har lite funderingar kring golvet.

Jag skulle vilja jämna av golvet för att få bort ojämnheterna. Hur gör man det på bästa sätt?

* Flytspackling: Något speciellt spackel? Hur gör man med trappen? Blir det halt med så slät yta? Går det att måla med linoljefärg?

* Någon typ av murbruk/putsbruk?: Samma funderingar som ovan.

* Annat sätt

Hur hade ni gjort, och finns det något att beakta?

Tacksam för svar!
Slipa bort färg och höjdryggar, spackla för hand med Ardex A46. Både golv och väggar.
Det är väldigt få flytspackel som är avsedda för ytskikt. Att få strukturen halkfri handlar om hur du bearbetar ytan med a46.
Slipningen är värst och viktigast.
Hade jag gjort, iallafall.

betongponta betongponta skrev:
Slipa bort färg och höjdryggar, spackla för hand med Ardex A46. Både golv och väggar.
Det är väldigt få flytspackel som är avsedda för ytskikt. Att få strukturen halkfri handlar om hur du bearbetar ytan med a46.
Slipningen är värst och viktigast.
Hade jag gjort, iallafall.
Tack för svar! Okej, det låter som en bra idé. Så när man bearbetar ytan sen när den börjat stelna går man på och ”ruggar” upp den lite för att få lite halkskydd? Är det något speciellt verktyg man brukar använda? Putsbräda, någon typ av borste? Cirkelrörelser?

S SiggeEklund skrev:
Tack för svar! Okej, det låter som en bra idé. Så när man bearbetar ytan sen när den börjat stelna går man på och ”ruggar” upp den lite för att få lite halkskydd? Är det något speciellt verktyg man brukar använda? Putsbräda, någon typ av borste? Cirkelrörelser?
Ja, precis, man bearbetar den med olika verktyg och med olika tekniker beroende på hur man vill ha den. Det finns ju folk som inte gör annat om dagarna, så det vore orättvist av mig att föreslå något redskap och låtsas som att det blir bra för dig med det. Men enklast recept för en amatör är nog så som jag själv började prova - lägg ut spacklet med decolitskiva, bearbeta i halvmånar för att lägga jämntjockt skikt och plana ut ytan, och efter en kort stund (beroende på klimat, om du fått vattenmängden rätt i blandningen, och Gud allsmäktige) 5-15min gå över ytan väldigt lätt med en väldigt lätt fuktad svamp eller fin filtbräda. Inget tryck, bara svep. Det ger, med lite tur, en tät, fin yta, med lämpligt grepp för inomhusbruk.
Rekommenderar att du köper en säck och provar dig fram på något annat. Putsa en betongmarkplatta eller nåt, och prova dig fram med vad som funkar för dig. Det går alltid att lägga ett eller 30 lager till med a46.
Gångbar snabbt och håller oerhört bra. Ingen primer behövs på underlaget, bara slipat (poröppet) och rent.

Tack så mycket för all hjälp! Får prova detta till nästa helg då 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.