Hej! Min golvläggare slipade igenom fanéret på mitt golv. Kan detta åtgärdas, eller behöver hela delen bytas ut?
 
  • Golvyta med slipmärke och skador på fanéret; knutar och ådringar synliga på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S soloanna skrev:
Hej! Min golvläggare slipade igenom fanéret på mitt golv. Kan detta åtgärdas, eller behöver hela delen bytas ut?
Vad tycker din golvläggare?
 
Det kunde jag ju nämnt – han ska komma och spackla i dagarna. Kan jag förvänta mig ett vettigt resultat?
 
S soloanna skrev:
Det kunde jag ju nämnt – han ska komma och spackla i dagarna. Kan jag förvänta mig ett vettigt resultat?
Jag vet inte hur jag ska säga det på ett snällt sätt, men om din golvläggare har slipat ditt fanérgolv så tror jag inte du kan förvänta dig ett vettigt resultat. Fanérgolv går inte att slipa. Ytskiktet är typ 1mm. Vad är det som ska spacklas egentligen? Vet din golvläggare om att du har fanérgolv?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tycker du lyckades säga det på ett relativt snällt sätt men jag tror du har fel. Golvläggaren är väl medveten om det och golvet blev toppen med undantag för bilden jag la upp. Risken att det går fel med fanérgolv är såklart större men att det inte skulle gå att slipa är bara fel.

Blev också fundersam kring spackellösningen varför jag vände mig hit för att få hjälp att förstå om det går att fixa.
 
Att försöka spackla den skadan kan gå, men den kommer alltid att synas, finns inga möjligheter att få till en struktur som liknar resten av golvet. Det blir då att lägga en matta över, blir lika som att hänga en tavla över ett hål i en vägg.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
S soloanna skrev:
Tycker du lyckades säga det på ett relativt snällt sätt men jag tror du har fel. Golvläggaren är väl medveten om det och golvet blev toppen med undantag för bilden jag la upp. Risken att det går fel med fanérgolv är såklart större men att det inte skulle gå att slipa är bara fel.

Blev också fundersam kring spackellösningen varför jag vände mig hit för att få hjälp att förstå om det går att fixa.
Jag hoppas du har rätt. Men om det skulle vara som så att jag har rätt, så är det inte hela världen. En så liten fläck täcker man ju med kattlådan, en kruka, en matta, eller precis vad som helst. Men mig veterligen går det inte att rädda en skadad fanéryta utan att byta, och att få fatt i samma material i samma nyans och få dit den snyggt utan att skada något annat omkring är nog ett större projekt än att hitta en snygg matta. Jag har aldrig slipat ett fanérgolv eftersom att tillverkarna idag är rätt så eniga om att det inte går att slipa, så jag vet inte.

Kan ju vara att golvläggaren menar något annat när denne säger spackel. Försegling eller nåt i den stilen.

Tycker ändå det är bäst att utan att döma, fråga golvläggaren om den har nån bra lösning. Hoppas resten blev bra!
 
Jag tror att det är ett rätt gammalt golv så kanske lite tjockare.

Precis min tanke, spackel kanske har en bredare betydelse i hans värld.

Vi får se! Återkommer med slutresutlat!
 
  • Gilla
betongponta
  • Laddar…
Jag tror att det är ett lamellparkett med lite tjockare slityta än faner. Furu är dock så pass mjukt jämfört med ek att 1-2 mm lätt försvinner vid en överkörning med golvslip. Med 2 överkörningar som är vanligt vid golvslipning är nästan all slityta borta. Golv med ekfaner brukar säljas som ej slipbara.

Visste golvsliparen att det inte var ett massivt furugolv? Lamellparkett i furu är inte jättevanliga och än mindre furufanerade.

Jag har aldrig sett någon lyckad träspackling. Ser alltid ut som en spacklad yta.
 
Maskera av.
Spackla.
Måla nåt roligt.

Jag tycker man kan vara stolt över sina lagningar i stället för att dölja dem?

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.