Golv
Dublin: [citat] Finns det nån aktiv fb-grupp i ditt område? Prova där i så fall, här där jag bor brukar folk vara hjälpsamma och det mesta verkar gå att uppbringa i nån källare i närheten särskilt när du behöver så lite.
sababe: Så här ser mattan ut. Gick inte att redigera mitt inlägg så jag hoppas att några ser min bild här iaf😀!
Kristina Johansson7: [citat] Jag kommer vilja ha ett golv och därav blir det fiskbensparkett på hela golvet.
jonaserik: Är det ett klickgolv så håller det, om det sviktar lite, klart dåligt underarbete, inte plant. Det är väl mer känslan att det rör sig under fötterna som avgör hur tänker göra. Har sett golv som sviktat i flera år.
Liss1: [citat] Tack SwiftD, jag har spärrvitt fr nordsjö, bör väl funka likadant?, och det "löser" inte upp underlaget va?
HEM2121: [citat] Testa på någon cm, slipa, det tror jag bara gör skadan värre. Mer polera i så fall. Går det inte bara att lacka om det bara sitter i lacken. Du kan ju ringa en golvfirma och/eller tillverkare och rådfråga.
amoreex: Insåg jag ej har några bra bilder.. Men här är lite före och under påbörjat.. Lägger man samma riktning som det är i sovrummet på bilden lägger man ju längs med hela övervåningen. O kanske för att allrummet känns långt? Lägger man andra håller känns de kanske bredare? Ska vara en typ tre stav. [bild] [bild]
Liss1: [citat] Tergo, går det att skicka meddelande till dig till din inkorg?
agilde: [citat] Nä själv klart ska de upp lite ☺ Tänker att diskmaskin ställer vi på någon skiva eller dylikt så den kommer upp i höjd så den går att dra ut också. Kyl blir integrerat så inte ett problem där
juanxxx: Vi rev ut mattan. Städade och la sedan nya golvet. Inga problem.
Ncm: Tack för hjälpen, har nu pratat med våran projektledare som försäkrat oss om att det är massiv stav 16mm, så missförståndet var att de kan ha bytt längden på stavarna för hallen
HEM2121: [citat] Jag skulle testa med rätt sort av trärent först.
HEM2121: [citat] Ring runt till byggvaruhusen och fråga om de känner igen golvet och om de känner igen märkningen.
BirgitS: Har du följt monteringsanvisningens alla steg? Den finns här: https://www.isola.se/verktoy-og-dokumentasjon/monteringstrinn/tak/m-003-platon-golv
Carlsva: Ok. Kanske att man kan lägga golvet flytande per rum sen läggs den story öppna ytan med hellimning undertill. Så får det bli lägsta laget av trösklar och eventuellt kapade dörrar.
Maria Ay: Jag har använt oljevax på fiskbensparkett golvet efter slipning. Hur jag än gör så är det fläckigt. Hur fixar jag det ?? Har smått panik
Stefan1972: Finns ju aluprofiler på metervara för dylika ändamål. Bygger inte så mycket heller.
FruB: UPPDATERING: 9 st paket har trillat in, så nu saknas det bara 3 st.
devjoachim: [citat] Hyr en betongslip med tillhörande dammsugare, tog mig ett par timmar att slipa bort ett målat betonggolv innan vi flytspacklade om och la plattor.
yonna: Förslagsvis Quick Drying Ceramic Tile Repair Paste borde fungera. Finns på liten tub. Finns också andra liknande produkter som kan köpas på nätet. Måla i lämplig färg eller blanda pastan med mörkgrå/svart färg. (Jag har inte testat själv.)
Johan Gunverth: Kanske bättre att använda trärens om det bara är såpat? Du behåller ju dessutom samma patina över hela golvytan. https://www.flugger.se/rengoring/maalartvatt/natural-wood-trarens/p-FL%20WOODC/
konne: Hej, I vårt kök ligger ett ljust hårdvaxoljat golv (https://tarkett.se/p/tragolv-noble-ek-manhattan-sma-rutor/7806014). Tyvärr så rör man sig mycket genom köket pga planlösningen och jag upplever att mycket av smutsen från köket dras runt i huset. Funderat på en robotdammsugare men då det är ganska litet och yngsta gärna slänger strumpor hit och dit så vet jag inte om det funkar
Carlsva: [citat] Hej, befinner mig ni i samma sits där jag vill läggs grangolv i enplansvilla på 133 kvm. Hur löste du detta?
Mangeln2: [citat] Hej! Jo det gick bra bytte först termostat utan resultat men när jag också bytte styrenheten funkade det och gör fortfarande mvh Ps Ganska enkelt jobb
Rickard.lj: Räcker gott med Biltemas vanliga epoxi golv färg ,
Joxaren: Huset är från mitten av 50-talet och parketten är av stavar av solid ek.golvet har inte fått ny ytbehandling sedan det lades och jag undrar vad man normalt hade för ytbehandling då. Det jag läst är att lackning blev vanligt på 60-talet. Finns något test jag kan göra? Delar av golvet har idag inget ytskikt kvar. Men ser friskt och bra ut. Om det är fernissat och inte lackat bör man