M
MammaMu: Tack för tipset!Ska kolla upp det med en gång! :)
2 svar · 3,7k läst
Fasting65
Fasting65: Tartan: Kallas inte det listband du lagt? Jag såg framför mej att Stiga skulle lägga listband OCH fris runtom eldstaden.
5 svar · 8,5k läst
M
mickec: Denna del av käkllaren ligger helt ovan jord (suterränghus) så väggarna är torra, det bör inte vara något problem. Väggen bakom maskinerna är också fuktskyddad men det är gipsskivor med en 8cm luftspalt bakom så där ska det heller inte vara problem. Fuktspärren la jag efter att jag frågat säkert tio olika byggare om hur man skulle göra och hälften var för fuktspärr och
7 svar · 1,8k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Bästa tiden att lägga ett golv är i februari till slutet av mars. Annars kan man toktorka det under en presenning med en luftavfuktare några veckor.
1 svar · 1,3k läst
J
janssonj: tar du bort plastmattan blir inte golvet speciellt "rent", allt klister blir ju kvar.
7 svar · 3,6k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: låt det vara..det är väl lite av charmen med gamla hus. sålänge inte mormor rullar iväg med rullstolen så är det inga problem. :)
1 svar · 2,9k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: [citat] slipar du så repar du klinkern jag vet inte om limtvätt funkar på mattlim men det kanske det gör..dock så kan det bli ett dyrt och mödosamt sätt.. på beckers kallar man betongfärgen beckofloor som är lösningsmedelsbaserad och slitstarkast.. om du skall måla linoleummattan så finns det trådar som behandlar detta på forumet om du söker lite.
5 svar · 3,8k läst
A
angelikaj: Någon som har erfarenhet av detta golv?
0 svar · 4,2k läst
K
kajnys: Jag tycker att Ikeas laminatgolv ger extremt bra prestanda för det priset. Det är lite bökigt att lägga det och liksom tidigare talare så sabbade jag kanten på två bitar vid läggningen (De gick dock att använda på andra ställen) men när golvet väl är lagt verkar det faktiskt imponerande slitstarkt. Ingen skarv har gått sönder ännu, det ligger där det ska trots slitage från
10 svar · 26,7k läst
lastkaj
lastkaj: Min kommentar är precis den du redan har upptäckt. Takskiffer är tunt och därmed inte alls lika hållbart som golvskiffer. Dock kan du göra ett bra underarbete med fix som är mer täckande - alltså var noggrann med underabetet. Då kan det hålla, fast det är inget jag verkligen vet.
1 svar · 3,1k läst
krillek
krillek: Vi la in Kährs Oregon. Ångrar inte valet en sekund! Inga problem med smuts i skarvarna vad vi märkt.
1 svar · 5,2k läst
L
Loni: Okej, tack för råden. Då får det bli en mörk fog! Mvh
5 svar · 1,9k läst
G
Great: Hmm en fråga till om ja får bryta mig in? jag kör kährs plast som ska funka som diffusionsspärr med... hur slutar man vid alla väggar ska det tejpas eller ska man bara lägga så nära som möjligt eller vad???
3 svar · 4,3k läst
D
dama: Kan man lägga ett nytt parkettgolv ovanpå ett gammalt ?
0 svar · 3,5k läst
J
jonahhex: Då skruvar vi! Tackar
3 svar · 3,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Inga problem att lösa upp skiten så längt efteråt. Höganäs och andra kakelställen har klinkerrent. et är inte så mycket dyrare än ren fosforsyra. Vanligtvis torrfogar man golvklinkers, men det är mest för att få ett helt jämnt golv där fogarna ligger i nivå med plattan. Lite bökigare, men det blir väldigt snyggt. Jag är oftast lat och fogar på vanligt sätt. Det blir
8 svar · 8,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det är INTE alla golvspånskivor som är typgodkända för skarvning utan stöd! Jag kan inte nämna någon spårad som man får skarva på det sättet, men det beror kanske på att den enda jag känner till är Orkla Thermogolv - och den är det inte... Var har du köpt skivorna? Om de ingår i ett speciellt system (typ Wirsbo, Roth, LK) så har ju de monteringsanvisningar för skivorna. Jag
5 svar · 5,4k läst
B
Bygglarge: Jag skulle absolut inte lägga kakel på något golv överhuvudtaget !!!! Kakel håller inte, är halt och inte lika reptåligt som klinker el annat mtrl som är avsett för golv. Om Du ska lägga klinker, så tänk på att Du har ett stabilt underlag. Fuktspärr el inte beror på vilken typ av bjälklag och om Du ska ha värme el inte.
3 svar · 3,0k läst
S
Styx: Går annars att limma dit en syllpapp emellan regel och platta om man är orolig för betong-trä. Nackdelen är att det går åt dubbelt så mycket lim ;)
2 svar · 4,1k läst
T
tradtrollet: Ryggont! I 2x10kvm utrymmen finns/fanns plastmatta på ett 5-10mm lager av betongliknanda massa. Under denna avjämningsmassa finns ett trägolv som jag nu febrilt försöker få fram i relativt oskadat skick innan golvfirman kommer och slipar, betsar och lackar. Hur får jag enklast bort denna massa? Den sitter som berggrund och jag uppskattar arbetsåtgången till 2,5h per kvm om jag endast
0 svar · 3,8k läst
A
AndersG: Hittade annars detta: http://www.siljan.com/golvvarme_och_tragolv.asp
17 svar · 13,0k läst
optimum
optimum: Det blev med en skrapa. Höll på att skriva "med hjälp av en skrapa" Svett, trött, ont men klart! YES Skrapa med långt skafft 1,2 m ca blad 5-6 cm (kapade, gamla var 10cm) Vasst och fick slipa några gånger. Vet nu att det finns maskiner, grannen kom glatt över och berättade att han hade lånat en sådan. Men, men, nu slipper man gå till gymmet på ett par dagar :) mvh Roland
3 svar · 4,4k läst
K
Kasch: Det kan också ta fyra veckor om man som jag går ut hårt, blir nöjd med sig själv efter fyra timmar och "glömmer bort" den sista raden. ::)
7 svar · 28,8k läst
yonna
yonna: Klumpig, livlig dalmatinerhanne med kattklor (som inte dras in i tassen!). Vi har bott 6 dagar i nya huset och han trivs förträffligt. Rått betonggolv i nedervåningen, trapp och övervåning i lutad såpad gran. Golven tycks funka mycket bra och i jämförelse med tidigare boende med parkettgolv är de nya alternativen skyhögt bättre. På strategiskt utsatta ställen - framför stora
5 svar · 9,4k läst
·
S
Steve: de lutar nog åt att lämnar tillbaka oljan , ska höra vad några andra "golvsäljare" tycker , fuskteglet är höganäs i 3 varianter "red rustic","white rustic" och "age red rustic"
9 svar · 25,6k läst
·
jessicaodanne
jessicaodanne: Är det någon som har ungefärliga priser på valnötsparkett, 14mm?
0 svar · 2,7k läst
M
mariaoandreas: Nu har jag hittat svaret själv i en annan tråd. /Maria
1 svar · 4,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: I hallen är det bara att köra på. Bry dig inte om springor på ett par millimeter. I våtrummet (tvättstugan) har du förmodligen en golvbrunn och då måste du ju se till att det är fall mot brunnen överallt i rummet.
1 svar · 2,0k läst
S
snart_klar: Hur gör man då för att fixa ett rum som är drygt 10 kvm? Blir det inte ojämnt pga att man inte hinner med?
2 svar · 3,1k läst
B
Bygglarge: Isolering el ej är som sagt en komfortfråga där du själv måste tänka igenom vad du vill ha. MEN lägg ALLTID Platon el liknande. Det MÅSTE finnas luftning. Det får INTE finnas ngt organiskt, trä el dyligt, på Betongen. Städa NOGA!!! Tänk också på att luften måste tillåtas att komma ut ngn stans, sockel på distans el liknande. Jag har sett så många mögelangripna konstruktioner,
2 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.