Byggahus.se

Skruva 14mm furugolv?

1. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg
    Någon som har skruvat ett 14 mm massivt furugolv och vill dela med sig av sina erfarenheter? Har börjat testa lite, men resultatet blir inte tillräckligt bra. Trycker antingen ner fjädern så långt att nästa bräda inte går på, alternativt spräcks fjädern loss från brädan. Finns golvskruv i mindre dim än 3,9 mm? Är det helt enkelt så att man inte ska skruva 14-golv utan snällt får lägga det flytande?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 946 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Skruva 14mm furugolv?

Har skruvat 14mm golv på väggen, som väggpanel. Jag använde Grabber PTS 4.0x28 med ett tillfredställande resultat. Skruvade i 45graders vinkel enligt anvisning.

Övning ger färdighet?

3. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Hrrmm... det kanske är så enkelt - eller svårt. Det känns lixom som att det inte är tänkt fungera så här. Brädan är ju dessutom smalare på undersidan är på översidan, dvs om man mäter fjäderns bredd så skiljer den sig beroende på vilken sida man mäter. Det gör ju fjädern ännu känsligare för både sprickbildning och nedböjning, men det finns säkert någon finess med det också.

Köpte f ö skruv på Byggmax och upptäckte, efter att jag hade skrivit det förra inlägget härom dagen, att originaletiketten (som är överklistrad) på kartongen säger att skruven är avsedd för golv 18-30 mm... Men, men, det är väl bara att anstränga sig lite. Hur j-a svårt kan det va'? :)

4. C
    Medlem · 8 837 inlägg

Det är väl en ordentlig borrspets på skruven? Det skall ju motverka sprickor.

5. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Jodå, det är golvskruv från VSB (Västsvensk byggskruv) fast Byggmax leverantör har satt på sin egen etikett över originalet. Lite som att Skoda skulle köpa in BMW och byta märket på huven... :)

6. S
    Medlem · 940 inlägg

Jag skruvade 14 mm furugolv för nåt år sen. Hade lite problem som du och provade olika skruv. Till slut kom jag fram till att en skruv från DalaFloda-golvet va bäst, dvs en särskild skruv som såldes under deras namn. Den förstörde minst, var tunn, "hal", med liten skalle och mässingsfärgad. Köptes på en Woodyhandel (Hedins i Strängnäs).

7. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Jag skruvade in ett 14 mm byggmax-golv i höstas, och hade en blandning av bra Grabberskruvar och "Byggmax speziale". Stor skillnad på sprickbildningen, Grabber mkt bättre. Kan vara värt att testa. Det blev en del spruckna fjädrar men milt våld löste det.

8. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Allright, det låter som om det kan hjälpa att byta till annan skruv i alla fall... Annars är min uppfattning att VSB inte tillverkar några smäckgrejer, men det kan naturligtvis finnas undantag. Tack för råden.

9. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Japp, även golvskruvning visade sig vara en materialsport... :)
    Grabbers golvskruv (PTS kanske den hette?) visade sig vara avsevärt bättre lämpad för 14mm-golvet. Tittade även på "originalskruv" från Siljan, men den hade lika stor skalle som Byggmax VSB-skruv. Den torde alltså göra minst lika stor skada. Märkligt.

Tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.