Byggahus.se

Isolera toalettgolv

1. A
    Medlem · 21 inlägg

anders_dahl

Medlem
    Hej Alla

Ska helrenovera toaletten inom det snaraste och har ett litet problem med mitt golv som jag skulle vilja ha synpunkter på.

Har nyligen köpt huset och upptäckt att toalettgolvet är väldigt dåligt isolerat vid ena väggen. Toaletten ligger på gaveln av huset och är naturligt kallare än andra golv men det är faktiskt så illa att den varma inomhusluften kondenserar på golvytan utmed väggen (ca 20 cm i på golvet) och det bildas vattensamlingar efter ett tag. Längre in är det inga problem då golvet är betydligt varmare där.

Vid den stundande renoveringen hade jag tänkt lägga el-golvvärme (enbart för komfortvärme) men inser att jag kommer att elda för kråkorna om jag inte åtgärdar golvet.

Min tanke är att hugga upp golvet cirka 30 cm längs väggen såpass mycket att jag får ner åtminstone 50-100 mm cellplast för att sedan gjuta nytt längs väggen.

Vad bör jag tänka på om jag gör såhär? Ska man isolera väggen extra nertill eller kanske t o m flytta in väggen en decimeter eller två ? (jag ska regla nytt så det är isåfall inga problem).

Hoppas det finns nån som kan sånthär ...

/Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.