16 915 läst ·
21 svar
17k läst
21 svar
Parkett i källare, bra ide´?
Imorgon kommer Anticimex och mäter om det är nån fukt *hoppas inte* ...
Får ta beslut utifrån det...fast jag förstår ju oxå att eg vore de bäst att köra på ex klinkers,som inte e organiskt ..men vi vill ju så gärna ha parkett...ja,ja får se vad som sägs imorrn..
Tack för alla råd oxå!
Får ta beslut utifrån det...fast jag förstår ju oxå att eg vore de bäst att köra på ex klinkers,som inte e organiskt ..men vi vill ju så gärna ha parkett...ja,ja får se vad som sägs imorrn..
Tack för alla råd oxå!
StefNo skrev:
Det fanns fukt :-[ ...
Så här var det, först gjorde Anticimexkillen ett litet borrhål och stack ner en mätare och då såg det bra ut (alltså ej över 75% fuktighet, som ju e gränsen för vad det "får" vara) men sen borrade han ett hål med en diameter på 1 dm och då visade det sig att det fanns en fuktspärr i form av plast som låg över träbjälkarna, vilket ju inte är så smart...fattar inte att de inte fattade de på den tiden, för alla hus byggda typ -66 och däromkring e ju byggda så...så kontentan var alltså att mellan betong och fuktspärren låg träbjälkarna och där var det 85% fuktighet sen slutade han att mäta eftersom han sa att det redan var för mkt...hade fuktspärren legat på betongen hade det ju iaf inte funnits nån risk att fukten skulle komma i kontakt med något organiskt material ...men som sagt nu låg fuktspärren över träbjälkarna...när han sen gjorde ett sånt litet hål (och petade så han kom igenom plasten) i mitten av rummet, det stora var i ett hörn mot yttervägg, så mätte de typ 78%...
Så bye bye med en enkel lösning :-[....ska vi ändå göra nåt så känns de ju som vi ska göra de ordentligt, ja menar även om inte nåt direkt "händer" (vi vet ju dock inte heller hur träet i bjälkarna ser ut, kanske e ganska "fina o torra") så blir de ju inte bättre och vi har ju tänkt att bo i huset hela livet kanske 40-45 år till och de blir ju inte bättre iaf..
Så nu blir de till att ta in offert på gjutning av betong och läggning av klinkers...kommer att kännas i plånboken...även att vi skulle kunna välja parkett med platon under när vi gör om känns de inte så aktuellt..e nog bättre att satsa på hederlig sten som inte förändras om de så blir översvämning ...
Dr._SiC skrev:Men jag förstår inte, om du nu har stängt in fukt mellan betongen och plasten borde ju fukten vara 100% där, att den inte är det tyder väl på att det inte kommer så mycket fukt underifrån. Om du river ut allt och gör enligt konstens alla regeler så borde du få en konstruktion som håller rimlig fukthalt.
Om du nu kör på klinkersvarianten, varför behöver du gjuta med betong först? är väl bara att klinkra direkt på befintlig golv?
Jag vet inte hur mycket fuktigheten kom upp i eftersom han slutade mäta vid 85% och sa att de var för mkt redan där...kanske dumt att inte kolla hur mkt det kom upp i? men tänkte inte så då, utan tänkte mest att fasen då e de kört..och eftersom det ligger trä mellan och det kan "förändras" av fuktighet över 75% så tänkte jag att det räckte att veta att det var över 75%...
Ang gjutningen, om vi tar bort allt så vi kommer ner till befintlig betong så är vi ju c:a hmm 30 cm ner från ordinarie "golv-läge" och därför måste vi "gjuta upp" så rummet kommer i fas med hur det ser ut nu...*förklarar dåligt* hoppas du förstår vad jag menar...och sen kan vi lägga klinkers...annars blir det ju lixom en "nersänkning" omvi bara lägger klinkers på bef betong..
Jag förstår inte varför du inte tar detta ypperliga tillfälle till att isolera under golvet, du hade ju ett gammalt hus och således knappast isolering i överflöd.Solblomma skrev:[quote author=Dr._SiC link=1141146076/0#19 date=1142597514]
Ang gjutningen, om vi tar bort allt så vi kommer ner till befintlig betong så är vi ju c:a hmm 30 cm ner från ordinarie "golv-läge" och därför måste vi "gjuta upp" så rummet kommer i fas med hur det ser ut nu...*förklarar dåligt* hoppas du förstår vad jag menar...och sen kan vi lägga klinkers...annars blir det ju lixom en "nersänkning" omvi bara lägger klinkers på bef betong..
Lägg ordentlig isolering under, gjut 5 cm betong och vilket golv du vill längst upp. Givetvis fuktspärr emellan...
Min fru och jag har just köpt en stenvilla från -66. Vi vill gärna ha ett trägolv i ett av källarrummen. Det ligger ett där sedan tidigare, men det har blivit fuktskadat och måste rivas upp. Vår besiktningsman (också Anticimex) rekommenderade nivell: http://www.nivellsystem.se/
kanske det kan vara något? :-/ man blir ju lite velig...
kanske det kan vara något? :-/ man blir ju lite velig...
Klicka här för att svara