Y
yesika: Tack för tipset! Jag hade redan läst detta, och det var inte riktigt samma problem, men jag chansade och skurade hela golvet med en blandning av vatten, klorin och ajax , och utan att eftertorka med vatten, utan allt fick torka självt. Fogarna blev som nya!!Klorin är allt himla bra medel!! Men tack ändå för tipset! ;) :D yesika
2 svar · 12,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: ...tänkte just säga att det är skillnad på om man tar hänsyn till betongens fuktavgivning eller krympning. Ska man ha tätskikt så blir ju plattans fuktighet avgörande för när man kan lägga, men det var ju inte fallet här.
7 svar · 7,8k läst
·
M
miis: Jo, jag tänkte också ha sockel (eller tom sockellådor) så därmed köpte jag idén. Annars vore det jättefult! Helst skulle jag nog lägga i allafall för jag kanske vill ta bort sockeln i framtiden men flytspackling låter så komplicerat....
6 svar · 3,5k läst
A
abcd: Tackar för kommentarerna. Lutar helt klart åt att införskaffa och lägga detta golv.
3 svar · 3,0k läst
L
larssonjoa: Ooops. Såg att länkarna fanns redan :-?
6 svar · 8,2k läst
N
Anonymiserad 23608: Om man inte har en Fein -då är det en baggis! Annars får man ta handklingan och gnugga det sista med Japansågen. Men, som sagt, helt lätt är det inte.
3 svar · 4,2k läst
S
Snigelmos: Hej, jag har nyligen köpt ett hus byggt 1979. Det är ett "etage" hus, där källarbaksidan ligger i marknivå, och framsidans källarvägg under jord. Alla rum på bottenvåningen är värmeisolerade, både väggar och golv, med laminat på golven. Garaget är ihopbyggt med huset på ett sånt sätt att under garaget finns ett förråd lika stort som garaget, fast bara 205cm i takhöjd. Man
0 svar · 3,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Torkade du bort oljan från golvet någon timma efter att du behandlade golvet? Olja som blir kvar som våta fläckar ger permanent blanka fläckar. Försök lösa upp dem med terpentin innan det är försent.
5 svar · 6,2k läst
D
Draven: [citat] Vi funderar på detta se länken... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=29171
2 svar · 3,9k läst
K
Kasch: Det här med torpargrunder och krypgrunder är otroligt förvirrande. Alla är ense om att det är problematiskt men har olika åsikter om vad man bör göra åt det. Men diffspärr i bjälklaget skulle jag absolut inte vilja ha. En gammal grund behöver kunna ventilera även upp genom golvet. Möjligen blir det då problem om man vill isolera i bjälklaget med mineralull. När vi la nytt
1 svar · 2,7k läst
S
Stefan_h: Håller med Bob_the_builder.. Jag gör likadant... Lusläste på finjas hemsida innan jag köpte flytspackel... och det gäller även många andra varor..
11 svar · 4,7k läst
B
banana: PS jag har barlinek i många rum (ask), på tex. K-rauta finns det schyssta trälister som smälter in bra i det övriga golvet. (gäller även ek)
2 svar · 4,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: På industrier med trucktrafik använder man en vattenburen plastdispersion som blir glashård. Rollas på golvet.
1 svar · 3,2k läst
B
betula: Att galvanisera är att förzinka så vad är skillnaden?
1 svar · 14,2k läst
K
kgsjoqvist: [citat] Om man borrar mitt i balken, påverkar man inte bärigheten mer än marginellt. När jag diskuterade saken med konstruktörerna vid en hustillverkare var det den metoden de förslog. En annan variant är att lägga röret i nivå med glespanelen och använda en hålsåg för att fräsa ur någon cm i underkanten av balken. Men det skadar inte att förstärka med en extra bräda om det
2 svar · 4,3k läst
pinebar
pinebar: Hej! Som jag har förstått det är anledningen till att man sällan lägger golvvärme på övervåningen att man måste isolera väldigt noga neråt för att inte få en massa "takvärme" i våningen under. I taket är ju värmen till ingen nytta och kostar bara en massa pengar. Tänk också på att en övervåning gärna blir varm alldeles av sig själv för att den varma luften från undre
11 svar · 5,1k läst
MathiasS
MathiasS: Hos mig ligger det plaströr som har cirkus 20 år på nacken. Det känns rätt självklart att byta allt som är äldre än säg 5 år om man ändå gör sig besväret att hacka upp golvet, isolera osv. Merarbetet + kostnad är ju minimalt för att "tjäna in" 10 års livslängd elller så på rören.
3 svar · 2,6k läst
P
polanders: Är det ingen som har någon erfarenhet om luftgolvvärme. Har blivit mycket nyfiken då det verkar finnas en del fördelar om man ser till noll risk för vattenläckage. undrar dock om någon vet om det finns nackdelar med systemet.
1 svar · 5,9k läst
F
Farzan: [citat] Intressant. I sin "Handbok för golvvärme 17" skriver Wirsbo: "Golvgipsskivan skall monteras, skruvas och ev. limmas enligt gipstillverkarens anvisningar." I broschyren "Rörläggnings- och installationsprinciper" skriver de däremot om samma konstruktion (klinker över 17-rör i spårad spån) bara att "Gipsskivan skruvas vid skarvarna fast i spånskivan". Men nu slapp jag ringa och
2 svar · 1,8k läst
jarlh
jarlh: Kolla här angående (ungefär) samma problem: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=29386/14#14 Kan tillägga att den nya fogen fortfarande ser bra ut efter tre månader.
4 svar · 3,8k läst
F
Farzan: [citat] Branschreglerna (PERs) kräver den böjstyvhet som motsvaras av 22mm golvspån monterat på bjälklag cc 300mm. Vad gäller böjstyvheten så krävs alltså INTE en golvgips på det c-avståndet. Om man har max cc 600 mm (t ex 570...) så hellimmar man golvgips, t ex med Ardex S48. [/quote] Ja, du har rätt som vanligt och jag hade fel. Branschstandarden: "På golv skall
13 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Ja du tar en klurra fix ur hinken som du sedan kammar ut med en tandad spackel (använd rätt tandstorlek, beror på hur stor platta du sätter), då blir det långrandigt i fixet. Därefter trycker/vrider du plattan på plats. När du tryckt plattan på plats så täcker fixet hela plattan, inte bara i "ränderna". Med jämna mellanrum lyfter du på en platta du satt och kontrollerar att fixet
3 svar · 3,9k läst
S
Sniff: Denna länk kanske kan vara något? Eller kanske för avancerat för ett garage 8-) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28889
1 svar · 44,8k läst
MathiasS
MathiasS: Golvspån!
1 svar · 4,6k läst
MathiasS
1 svar · 4,6k läst
S
soulman: Är det ok att sätta ny laminat ovanpå befintligt laminatgolv? Med foam/"tunn skummatta"emellan vill säga. Misstänker att golvet är bra mycket jämnare med befintligt laminat under.
0 svar · 3,8k läst
G
Gunta1: Jag undrar om någon har erfarenheter om klinkerplattor på marmor golv. Under den gammla plastmattan på toaletten som vi tar bort finns det ett gediget marmorgolv,det har vi tänkt att lägga klinker plattor på. Det bör inte vara några problem,eller?
0 svar · 2,3k läst
B
ByggSann: Ja så har man lagt in Pergos modern tiles i hall o kök...o vi trodde att knarrandet skulle försvinna men gud som det låter!!! Min fråga till er kunniga är: Vad ska vi göra med golvet? Jag vet inte om vi kan leva med det o har till och med haft mardrömmar om golvet o hur det knarrar! Förstår ju att vi måste ta upp golvet om vi ska få bort knarret men vad gör man då? Är det nån mer
0 svar · 5,4k läst
blev
blev: Jag tänker bygga ett hobby rum i källaren åt frugan på 3x4m, golvet är grovslipat så det är lite knöligt, så jag måste putsa ca 2-3cm och undrar vad som är best finbetong eller flytspackla, flytspackel är ju betydligt dyrare, bör man lägga någon form av armering för det skall bli klinker på golvet?
0 svar · 1,8k läst
N
Niq: Om det stör dig med lagningen så borde det väl gå att endast byta dom brädor som är lagade. Men jag håller med dom som skrivit tidigare att ett gammalt hus har sin historia och det gör inget om den syns. Har själv ett golv som någon av dom tidigare ägarna har sågat av brädorna och brytit upp dom för att sedan lägga tillbaka dom. Det stör inte mig och det visar en del av husets
3 svar · 3,9k läst
·
EB
EB: Vi har furugolv i hela huset utom i hallen (och badrummet). Jag dammsög nyss hallen, och om det hade varit furugolv där, skulle det varit förstört av allt grus och annat krafs som man drar in. Det är klart, rejäla mattor kanske skulle rädda situationen, men vi är mycket nöjda med vårt val. /EB
6 svar · 9,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.