Byggahus.se

Betong-Golv-Brådis

1. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem
    Idag dammbehandlas (hm - finns säkert ngt mer korrekt ord för fixeringen av ytskiktet) mitt betonggolv. Jag har varit på stan och letat produkt att tvätta golvet med och det tycks mig svårare än jag trott.

Jag fick med mig hem Faxes såpa för trägolv som fackhandeln sa skulle passa lika bra till betonggolv.

Är detta sant?

Tidigare har jag hört nån säga att man ska använda 'stensåpa' men nåt sånt har jag inte funnit i Sveriges tredje största stad.

Om golvet slutbehandlas idag - kan jag isåfall tvätta/moppa golvet med såpa/ljummet vatten redan i morgon ... på lördag TASSAR den yngre generationen in med möblerna. Jycken får i början lära sig använda änglavingarna.

För visst blir golvet 'starkare' om man såpar det ofta?

Om man nu ska såpa det ... :surprised:

2. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

Re: Betong-Golv-Brådis

Om nu denna dammbehandling gjordes med vattenglas så är det bättre att låta den stelna och binda till betongen ( några dagar?) innan man startar en ny ytbehandling med fett golvsåpa. Det känns mer rätt att använda enbart vatten i starten .... men det är som sagt bara en känsla jag har och inget mer vetenskapligt i funderingen .... :(

Hur som helst så är sura rengöringsvätskor med låg pH förbjudna på din betonggolv. Golvsåpan är alkalisk så det är mer rätt rengöringsmedel än något annat.
    Lycka till!
    gaia

3. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  4. B
    Medlem · 21 inlägg

big-olle

Medlem

Re: Betong-Golv-Brådis

yonna, kommer du att låta golvet vara som det är efter "dambindningen"? Som jag har föstått det är du ute efter en lite råare känsla, har jag rätt?

Är själv på gång med samma sak och undrar lite över vilket medel du använt.

Var bor du? Nära malmö eller? Vi ska bygga utanför Lund jag och min sambo.

MVH Olle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.