12 953 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Sprickor i ekparkett.
1. Förra vintern när vi mixtrade med värmepumpsinställningarna mätte jag upp 26,2 grader som värst på vardagsrumsgolvet när vi hade tokvarmt inomhus. När vi har behaglig temperatur inne har jag faktiskt aldrig kollat golvtemperaturen.1. Hur varma golv har du?
2. Nu kan det hända att jag minns fel, men det var något träslag som inte alls tyckte om värme, var det ask?
Kollade nyss vardagsrummet där vi har ett spann på 8m bredd, 12m längd och inga naglar går ned
Som jag ser det.. Trä lever, det är stor skillnad på luftfuktighet sommar/vinter. Därför rör sig golvet och därför lägger man flytande golv. Om något hindrar det flytande golvet att röra sig så spricker det i skarvarna.
2. När vi valde golv sades det att bok och lönn inte lämpade sig för golvvärme pga värmerörelserna.
Visst är det så att man inte ska låsa fast golvet. Våra problem är störst i köket, och ja, köket står ovanpå golvet.
I vardagsrummet har vi också ett spann på 8 och 12 meter, och där är problemen knappt märkbara.
Vi reklamerade golven förra vintern, det kom ut en gubbe från Tarkett och mätte luftfuktigheten (jättetorrt). Han hittade några ställen där golvet inte kunde röra sig fritt vid rörgenomföringar till elementet tex, men nämnde konstigt nog inte ett ord om att både trappan och köket står ovanpå lamellgolvet.
OK. Jag har faktiskt aldrig kollat exakt vad vi har för golvvärmetemp, men vi kör inte ut mera än max 25 utvatten. Har varit hos många som har "tokvarma" golv, men vi hör inte dit. Kan inte heller minnas träslagsdiskussionen, då vi redan bestämt oss för Ek.
I köket har vi Tarketts plastmatta. Efter att vi lagt golvet hade vi litet tajt i ett hörn som jag då sågade bort på plats med en Japansåg, bara utifall att. Under parketten har vi lump-papp, sm ju inte borde "klibba".
Största problemet i dessa fall tror jag är när man har hörn, kanter etc.
I köket har vi Tarketts plastmatta. Efter att vi lagt golvet hade vi litet tajt i ett hörn som jag då sågade bort på plats med en Japansåg, bara utifall att. Under parketten har vi lump-papp, sm ju inte borde "klibba".
Största problemet i dessa fall tror jag är när man har hörn, kanter etc.
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden