Ärade experter

Nu har jag lagt vattenburen golvvärme 17mm rör + plåt i mitt trägolv. Ovanpå detta har jag skruvat 12,5mm golvgips och fått ett golv som iallafall verkar rakt och stabilt....
Nästa steg är att sätta remsor + tätskikt i tvättstugan, men i hallen tänkte jag skippa detta och bara sätta klinker direkt. Måste jag göra något speciellt innan då eller är det bara att dra ut fix och lägga plattor?
Några springor på ett par millimeter finns mellan golvgips skarvarna, är det okay eller måste man spackla igen dessa? alternativt sätta fiberremsa och täta?