Byggahus.se

Ikeas laminatgolv.

1. Miicke
    Medlem · Halland · 203 inlägg

Miicke

Medlem
    Hej..
    Vi ska byta golv i vardagsrummet.. vi är inne på laminat med ekstavsmönster..
    Såg då att ikea har ett som heter Hemse för 49:-/kvadratmetern
    Någon som har lagt in deras golv och har lite synpunkter på det.. bra som dåliga.

Finns ju hur många olika golv som helst.. med hur många priser som helst.. skitsvårt att veta vad man får för pengarna..
    Tips på andra golv med liknande utseende till vettiga priser.. och med bra kvalite?
    Vill ju inte ha tryckmärken och repor direkt :)
    //Miicke

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Ikeas laminatgolv.

Bra kvalitet till lågt pris är oftast en omöjlig ekvation, oavsett vad det gäller.

Ikeas laminatgolv är "porösa" i ytan (tunn MDF-stomme) och har ett väldigt tunt slitskikt. Man kan pilla loss ytskiktet med bara fingrarna på en lös bräda, så jag tror inte att det är särskilt motståndskraftigt när det är lagt heller.
    Om jag, mot förmodan, skulle köpa ett laminatgolv så skulle det bli ett Pergo Original. Erkänt bra kvalitet till ett pris som inte är lågt, men inte heller dyrt i jämförelse med vad ett IKEA-golv kostar när man ser till kvaliteten.

3. Miicke
    Medlem · Halland · 203 inlägg

Miicke

Medlem

Bra kvalitet till lågt pris är oftast en omöjlig ekvation, oavsett vad det gäller.

Ikeas laminatgolv är "porösa" i ytan (tunn MDF-stomme) och har ett väldigt tunt slitskikt. Man kan pilla loss ytskiktet med bara fingrarna på en lös bräda, så jag tror inte att det är särskilt motståndskraftigt när det är lagt heller.
    Om jag, mot förmodan, skulle köpa ett laminatgolv så skulle det bli ett Pergo Original. Erkänt bra kvalitet till ett pris som inte är lågt, men inte heller dyrt i jämförelse med vad ett IKEA-golv kostar när man ser till kvaliteten.[/quote]

Då blir det inte Ikeas.. man vill ju att golvet ska hålla bra många år..

Rummet vi ska fixa till ligger på knappt 40 kvadrat.. och jag vill max lägga 8 tusen kr på det.. då ska jag köpa nya golvlister och taklister i de pengarna oxå.. så säg 6000kr till golvet.. vilket skulle bli ca 150kr/kvadrat..
    För de pengarna borde man ju få ett relativt bra golv tycker jag..

Pergos Orginal golv såg fint ut (kollade på deras hemsida).. nån som har ca. priser per kvadrat på det?

En följd fråga sedan.. tycker ni att man ska riva ut den gamla platsmattan som ligger där nu o lägga golvet "direkt" på betongen eller ska man låta den ligga kvar, o sedan lägga det nya golvet ovanpå?

4. M
    Medlem · 185 inlägg

mikkat

Medlem
  5. Rostig_9000i_-88
    Allvetare · Härifrån · 696 inlägg

Rostig_9000i_-88

Allvetare

Jag har precis (2 timmar sedan) lagt färdigt ett Hemse på 15m[sup]2[/sup].
    Det skall ligga i barnens lekrum så jag får väl skriva här om sådär 4 år för ett utlåtande om hållbarhet ;).
    Som sagt så är kärnan av MDF och man måste vara väldigt försiktig med kanterna vid läggning av golvet, nu är det på plats och det var mycket lättlagt (första golvet för mig) fick kassera 2 bitar pga. slarvig hantering från mig.

Som det ser ut nu så kan jag inte annat än rekomendera detta golv, men som sagt hållbarheten kan jag tyvärr inte uttala mig om.

6. B
    Medlem · 110 inlägg

bygganders

Medlem

Jag har sedan typ 2001 Ikeas laminat i allrummet.
    Jag har haft 2 större vattenläckor (2 x 50 liter) samt att huset det närmaste 2 åren varit en arbetsplats.
    Jag har tappat släggor, hammare o andra verktyg på det. Vällt ut färg samt klämt ut en hel tub lim på det.
    Kör modellen " gå in med skor o damsug i kväll" principen ...massa grus, cement o bröte.....

Inte för det ser direkt "nytt" ut men med denna behandling borde det inte ens finnas kvar...men det håller o ser helt ok ut....

IKEA är inta alltid så kasst som det sägs..
    Anders

7. D
    Medlem · 252 inlägg

Drogen

Medlem

Jag har lagt in ett motsvarande golv i ett allrum. Det är visserligen bara ett halvår sedan men sedan dess har det varit minst en hockeymatch/dag på den ytan. Radiostyrda bilar, innebandy, fotboll m.m. Dessutom välte ett höskåp under montering. Rostfria långa handtag rakt ner i golvet. Skåpet föll sönder totalt. Den massiva björkluckan som handtaget satt i sprack i hela sin längd, men inte en skråma i golvet.

Man måste som sagt vara försiktig när man lägger det. Det flisar lätt ur eller viker upp om man knackar ihop det för hårt. Men när det ligger där verkar det hålla ganska bra... :-?

8. Ingenjören
    Medlem · 718 inlägg

Om man ska misshandla golvet som berättas ovan är nog laminat optimalt men jag kan inte låta bli att rekommendera trägolv istället...
    Vi la in lamellgolv från Byggmax (Barlinek, finns från 199kr/m2) och det är en fantastisk skillnad mot laminatgolven vi har på övervåningen.
    Det jag gillar minst hos laminaten är att de alltid känns så kalla att gå på!!!!

/Ingenjören

9. B
    Medlem · 465 inlägg

betula

Medlem

Man kan verkligen undra hur det egentligen ligger till med pris och kvalité på vissa saker. Pergo tillverkade tidigare alla IKEAs laminatgolv, gjorde de ett sämre golv då? Nu är det väl någon tysk som tillverkar de flesta kända laminatmärken skulle jag tro.

För samma pengar skulle jag välja trägolv i stället... :)

10. G
    Medlem · 636 inlägg

Vi lade 1998 in ca 60 m2 av ikeagolv (tundra) i 3 rum och en hall. 8 år, två barn och ett antal olyckor senare finns golvet kvar. Det är litet slitet här och var och det finns ett rejält trekantigt märke efter ett tappat strykjärn (nosen åkte i golvet först). Men det finns kvar och ser fortfarande bra ut. För det pris vi betalade och med tanke på hur enkel läggningen var tycker jag att det är (var) ett kap. Vi lade i och för sig in det med den förutsättningen att det ska bytas ut när barnen börjar bli lagom stora så förväntningarna på livslängden var inte så stora. Det enda negativa är att det drar åt sig damm och att det aldrig blir riktigt rent och snyggt. Läggningstipset är att det inte spelar någon roll vad du gör, det kommer aldrig blir riktigt rakt och fint överallt. Det är mycket viktigt att lägga första raden ordentligt och i princip gärna skruva den direkt i undergolvet för att ha något stumt att slå mot. Genom en bra fixering behöver man inte slå så hårt och så mycket;) Det är som tidigare skrivits lätt att flisa upp så ta det försiktigt och använd rätt verktyg.

Annars kan jag rekommendera bahaus stavparkett, 8 mm solida ekbitar på nät. Går att slipa många gånger och kan bytas bit för bit. Det blir också enligt mitt tycke snyggare år för år.

11. K
    Medlem · 21 inlägg

kajnys

Medlem

Jag tycker att Ikeas laminatgolv ger extremt bra prestanda för det priset. Det är lite bökigt att lägga det och liksom tidigare talare så sabbade jag kanten på två bitar vid läggningen (De gick dock att använda på andra ställen) men när golvet väl är lagt verkar det faktiskt imponerande slitstarkt. Ingen skarv har gått sönder ännu, det ligger där det ska trots slitage från rullande kontorsstolar och lite utspillt vatten.

Personligen är jag numera skeptisk till att lägga riktiga trägolv. Visst, de håller kanske i 50 år, men vill du ha samma golv så länge? Ska du ens bo där du bor så länge? Bättre då att lägga ett enklare golv som håller i kanske tio år, ät lätt att plocka bort och byta ut med gott samvete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.