Byggahus.se

behandla furugolv

1. S
    Medlem · 22 inlägg

Steve

Medlem
    Hallå , har precis lagt in ett byggmax furugolv i köket , blev rekomenderad att olja det med deras "faxe" träolja ? men fick nu höra att det är opraktist och att man mäste olja det flera ggr per år ? - stämmer detta ? och vilka andra alternativ har jag ?

2. B
    Medlem · 16 inlägg

Bygglarge

Medlem

Re: behandla furugolv

Visst är det så, att man måste behandla det golvet med såpa flera ggr första året men Du får ett fint golv där fläckar inte biter fast. Du får också ett ytskikt som inte spricker när du tappar ngt. Furugolv med lack är sämre, när lacken spricker av ett slag kryper4 det ner fukt i sprickan och den syns tydligt. Med olja/såpa blir det också ett märke men det syns inte lika väl. Stora gropar kan också gå att "lyfta" med vatten och strykjärn. Se'n är det ju så att furu ÄR mjukt, men fint.

3. K
    Medlem · 1 007 inlägg

Kasch

Medlem

Jag skulle rekommendera dig att lutbehandla furugolvet (om du inte vill att det ska gulna) och sedan såpa det. Olja begriper jag inte riktigt vad man ska med - verkar bara vara jobbigt. Vi har såpade golv i tre rum, två furu och ett grangolv. Funkar utmärkt utan olja eftersom golvsåpan är så fet.

4. B
    Medlem · 136 inlägg

banana

Medlem

har du nån bild? (eller någon annan)! jag vill också ha furugolv i köket, men har lite svårt att se resultatet framför mig.
    det verkar ju va ett bra alt. i ett gammalt hus

5. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Vi har furugolv i köket, och tycker att det fungerar fint. Men vi är bara två personer, med gäster behöver golvet skuras mycket oftare. Men vi ångrar oss absolut inte.

/EB

6. S
    Medlem · 22 inlägg

Steve

Medlem

så här ser mitt ut obehandlat , EB -vad har du behandlat ditt med ??

7. B
    Medlem · 136 inlägg

banana

Medlem

fan båda era golv ser ju skitbra ut, nu får jag börj tänka i furbana igen..Phuuu ;)

8. B
    Medlem · 136 inlägg

banana

Medlem

din vägg där,..är det fusktegel,? schysst nyans, var har du tjackat den?

9. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Jag har "målat" med kalkvatten (färdigblandat fast ytterligare utspätt, köpt i byggnadsvårdsaffär), och sedan såpat och skurat med linoljesåpa.

Golvet är Siljans andrasortering.

/EB

10. S
    Medlem · 22 inlägg

Steve

Medlem

de lutar nog åt att lämnar tillbaka oljan , ska höra vad några andra "golvsäljare" tycker ,
    fuskteglet är höganäs i 3 varianter "red rustic","white rustic" och "age red rustic"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.