Byggahus.se

klinkergolv

1. T
    Medlem · 3 inlägg

tuffaasa

Medlem
    Hej!
    Vet någon hur jag enklast får bort en gammal stel linoliummatta och lim från klinkergolv?
    Går det att använda en såndär slipmaskin eller fungerar det enbart på en plan yta?
    Tacksam för svar

Åsa

2. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

Re: klinkergolv

skär remsor med hjälp av en matt kniv och dra upp dessa..

3. T
    Medlem · 3 inlägg

tuffaasa

Medlem

Jo det har jag förstått att man kan men det är lite svårare att få bort limmet från klinkersen när väl mattan är borta. Har någon något bra tips när det gäller att enklast få bort limmet?

Åsa

4. D
    Medlem · 169 inlägg

David_Q

Medlem

Bara en liten fråga, varför ska du ta bort lim+matta? Ska du ha klinkersplattorna kvar eller hur tänker du? Annars är det väl bäst att riva ut rubbet och lägga in önskat nytt golv..?

5. T
    Medlem · 3 inlägg

tuffaasa

Medlem

Hej igen!

Jag tänker ha kvar klinkergolvet.
    På klinkerplattorna finns en massa limrester som är svårt att få bort. Är det slipa som gäller eller finns det något medel som löser upp limmet? Jag undrar även vilken slags färg som är bäst på betonggolv resp linoliummatta?

Åsa

6. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

slipar du så repar du klinkern
    jag vet inte om limtvätt funkar på mattlim men det kanske det gör..dock så kan det bli ett dyrt och mödosamt sätt..
    på beckers kallar man betongfärgen beckofloor som är lösningsmedelsbaserad och slitstarkast..
    om du skall måla linoleummattan så finns det trådar som behandlar detta på forumet om du söker lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.