Byggahus.se

Klinker eller plastmatta i groventrén?

1. J
    Medlem · 1 inlägg

JanVil

Medlem
    Hej alla glada!

Jag står inför ett delikat problem.
    När besiktningsmannen tog en titt på vårt husobjekt hittade han en gammal fuktskada under elpannan i groventrén (gött att man får något för 7000kr). Under pannans 4fötter hade golvet satt sig. Man såg tydligt att plastmattan hade sjunkit ner ca 5mm.
    Säljaren har fått klartecken från försäkringsbolaget att de tar fuktskadorna.

Nu kommer själva frågeställningen.
    Skall vi lägga in en ny plastmatta eller skall vi lägga in klinker? Vi har möjlighet att välja något annat än plastmattan som ligger där nu.

Några förespråkar plastmattans enkelhet. Att den är billig att lägga. Att det finns nya snyggare mattor nu för tiden. Lätt att hålla ren.

Några föredrar klinker. Det är snyggare. Slittåligare... Men svårare att hålla ren.

Kommer jag undan att lägga golvvärme om man väljer klinker?
    För det lär väl bli ett kallt golv med klinker?

Kan man lägga klinker direkt på en spånplatta (med fuktspärr och fästmassa)?
    Är det lämligt? I mitt fall har jag en "Nibe Fighter 301" som väger rätt mycket med varmvattenberedare, luft/vatten pump mm.
    En i mina ögon dyrare variant som besiktningsmannen rekommenderade var att gjuta en isolerad grund för golvet och sedan lägga klinker. (Jag tror det var så han menade).
    Då kanske man inte är tvungen till att lägga golvvärme? Eller?

Huset är byggt 1984 och är av typen "cellplast ovanpå platta på mark".

Det som är ovisst är att jag inte exakt vet hur det ser ut under golvet i och med att det inte går att komma ner under golven.

2. J
    Medlem · 149 inlägg

jcoboy

Medlem

Re: Klinker eller plastmatta i groventrén?

Jag rekommederar klinker med golvvärme. Det är helt enkelt oumbärligt när man har barn som springer in och ut på höst, vinter, vår. Det torkar upp väldigt snabbt. Vi hade klinker när vi flyttade in (som jag var nöjd med) Som tur var så övertygade frugan mej att vi skulle lägga in golvvärme. Och det har jag aldrig ångrat. Svåt att hålla ren håller jag inte med om. Du måste ha golvgips om du ska lägga klinker.

/ Christer

3. A
    Medlem · 46 inlägg

adv

Medlem

Re: Klinker eller plastmatta i groventrén?

Vi bytte ut plastmattan i hallen till klinkers utan golvvärme. Att lägga in klinkers har vi aldrig ångrat, det är jättebra och även lättstädat. Däremot ångrar vi ordentligt att vi inte passade på att lägga in golvvärme. Under vintern är det nästan konstant blött i hallen och kallt att gå på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.