4 352 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Behandling på gammalt vis?
Har nu lagt färdigt golvet på loftet i det gamla torpet.
Nu ska jag slipa det lite och sedan behandla.
Men med vad?
Jag vill inte ha nå'n storstadsfinish. Jag vill ha något hyfsat stryktåligt som det gjordes på farmors farfars tid och det får gärna lukta gott, typ linolja.
Vad vill jag ha?
Nu ska jag slipa det lite och sedan behandla.
Men med vad?
Jag vill inte ha nå'n storstadsfinish. Jag vill ha något hyfsat stryktåligt som det gjordes på farmors farfars tid och det får gärna lukta gott, typ linolja.
Vad vill jag ha?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Linolja kanske 
Spånar lite...Jag undrar hur man gjort på farmor och farfars tid? Antingen hade man väl målat golvet eller inte gjort någonting mer än att skura det när det blivit smutsigt. Då skurade man nog med såpa. Vad jag vet så oljade man inte golv förr, däremot använde man linolja till mycket annat.
Jag tycker du skall fundera på hur golvet kommer att användas och hur du tänker att det skall se ut, meddela forumet vad du kommer fram till
Jag har en hel övervåning med furugolv som är lutat och därefter bara skurat med såpa. Det passar oss. Nästa trägolv jag lägger, i köket, kommer jag att olja in med linolja.
Det finns hur mycket som helst skrivet om detta tididare i forumet, sök lite får du se.
tex kan man söka så här: http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=49599
kolla runt lite och återkom om du har fler frågor.
Spånar lite...Jag undrar hur man gjort på farmor och farfars tid? Antingen hade man väl målat golvet eller inte gjort någonting mer än att skura det när det blivit smutsigt. Då skurade man nog med såpa. Vad jag vet så oljade man inte golv förr, däremot använde man linolja till mycket annat.
Jag tycker du skall fundera på hur golvet kommer att användas och hur du tänker att det skall se ut, meddela forumet vad du kommer fram till
Jag har en hel övervåning med furugolv som är lutat och därefter bara skurat med såpa. Det passar oss. Nästa trägolv jag lägger, i köket, kommer jag att olja in med linolja.
Det finns hur mycket som helst skrivet om detta tididare i forumet, sök lite får du se.
tex kan man söka så här: http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=49599
kolla runt lite och återkom om du har fler frågor.
Det låter precis som att du vill ha ett klassiskt skurgolv. Att luta golvet är ett ganska modernt påfund, som inte alls gör det tåligare eller bättre, men som påskyndar det skurade utseendet på nytt golv.
Man linoljade inte heller golv förr.
Man linoljade inte heller golv förr.
Jag ville heller inte få en 'elegant' look i mitt hus ute på landet och har lutat och såpat grangolv i trapp och övervåning. Nu är golvet visserligen knappt ett år gammalt men det är förvånansvärt lättskött. Mycket utspädd såpa ngn gång i månaden - annars bara dammsugning. Har 30-kilos tung hund som rusar som ett jehu upp och nerför trappan med repande klor - men träet reser sig fint vid såpningen. Värre slitage kan man nog inte ha och jag är mycket nöjd.
Byggaren sa att det antagligen behöver slipas lätt vid tvåårsbesiktningen men du har väl gamla plank som antagligen inte kommer att böja sig på samma sätt som mitt nya virke. Jag har inte märkt någon större skillnad nu, efter 10 månader.
Byggaren sa att det antagligen behöver slipas lätt vid tvåårsbesiktningen men du har väl gamla plank som antagligen inte kommer att böja sig på samma sätt som mitt nya virke. Jag har inte märkt någon större skillnad nu, efter 10 månader.
Vill du ha skurgolv så tycker jag inte att du ska slipa det, om det inte är jättedåligt hyvlat från brädgården förstås. Hyvla ner ojämnheter med en putshyvel bara.
Det finns bättre sorters såpa för golv att köpa, men det funkar med vanlig grön-/gulsåpa.
Det finns bättre sorters såpa för golv att köpa, men det funkar med vanlig grön-/gulsåpa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden