Byggahus.se

Klinkerresning och kompassros

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vilket fanstastiskt forum. Hittade hit idag och vips har det gått två timmar.

Vi byggde vårt hus 2000 och i somras började klinkern i hallen i bottenvåningen resa sig. Jag hittade orsaken i en tråd här från januari. För torrt bruk.

Hur gör vi nu för att fixa till detta? Plattorna som är närmast väggarna sitter fast medan de i mitten är lösa. Dvs sitter fast endast i fogen och har släppt från golvet. Måste vi bryta upp hela golvet och lägga nytt? Hur undviker då "resning" igen? Kan det spela någon roll om betonggolvet under är för slätt eller har det bara med bruket att göra.

Om vi måste lägga nytt så blir inte gubben glad, men jag kanske kan få den kompassros jag ville ha från början. Billigaste rosen jag hittade kostade 8 000 kr. Budgeten tålde inte rosen då så det blev billiga plattor över hela.

Såg i en annan tråd att det finns kompassrosor för ca 2000 kronor. Är det någon som vet var?

2. A
    Medlem Nivå 7

Re: Klinkerresning och kompassros

Jag surfade en del eftergolvinläggningar på eBay för ett par månader sedan.
    Testa att söka på "floor inlay" eller "floor medallion", det finns ett antal försäljare i bl a Libanon som verkat få bra kritik av kunderna som handlat via eBay.

/ama

3. D
    Medlem Nivå 2

Re: Klinkerresning och kompassros

Varför inte göra en kompassros själv? ???

4. R
    Medlem Nivå 5
  5. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Jag får inga länkar att funka? Funderar på att göra en kompassros själv efter att ha sett en på en byggmarknad, finns/fanns tydligen trådar här om folk som gjort detta?

6. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Yep, har gjort egen kompassros, kan skicka bilder på den om du vill, pm´a mig din emailadress så skickar jag bilder.

diskussion kring denna finns i tråden "kompassros" från 05-06-06, sök på kompassros i forumet...........

om det är någon annan som är duktig på att få in bilder i inläggen så skickar jag gärna till vederbörande så denne kan lägga in dom (är själv helkass i ämnet)

7. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
  8. J
    Medlem Nivå 15
    Det beror nog på att du har kikat i en tråd som är snart tre år gammal.

9. P
    Medlem Nivå 4
    Vi köpte vår kompassros på Sigtunagolv i norra sthlm, tror den betingade 2500 kr och den är cirka 30*30. Tror inte jag har sett en så pass dyr ros som för 8000 kr om man inte skall ha en som är j ä t t e stor.

10. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Lägger upp en bild sålänge tills jag lärt mig ett bättre sätt:

Den jag skrev om tidigare att jag sett, var mer cirkelformad, samt hade bokstäverna i klinker oxå, ganska ojämna bokstäver.

11. Snailman
    Medlem · Nivå 16
  12. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Jag kan ju säga att det är betydligt lättare att lägga en sådan, utskärningen i plattan där mitt "w" sitter var mindre kul.