Hej!
Vi håller på att renovera vår dotters rum. Det började som ett litet projekt att bara "styla" upp det lite till att nu vara nya tapeter, måla tak, måla fönster och lägga golv!
Och vi är totalt nybörjare vad gäller allt!!
Vi var och handlade på IKEA igår och hittade då ett golv HEMSE där. Det kostar 59:- /kvm. Jag har läst lite här på forumet och förstått att de nya IKEA golven är känsliga för fukt. Men just i ett barnrum kanske det är ok ändå?

Har också sett ett jättefint golv på Bauhaus, som kostade 109:-/kvm. Är detta ett bättre golv? Kändes mjukare på ytan i alla fall..

En annan fråga. Idag ligger där en plastmatta i rummet. Kan man lägga golvet direkt på den, eller måste man ta bort den först?
Om man måste ta bort mattan, hur mycket jobb är det?
Vad mer måste vi räkna med att göra och material till att lägga nytt golv?

Massor med frågor! ;-) Men förhoppningsvis lär vi oss av att testa oss fram och kanske kan hjälpa någon annan en annan gång!

Ha det bra allesammans!

Skulle inte köpa Ikeas laminatgolv, utan istället satsa på något i bättre kvalité.
Kvalité är ju inte bara, hur golvet känns att gå på, utan också hur det är att lägga.

Kolla hur golvet ser ut i not och fjäder. Många är så tunna att de spricker bara man tar i dem. Tänk dig då att lägga detta golv....

Angående plastmattan så behöver ni inte plocka bort den.
Bara den sitter fast ordentligt och inte bubblar sig.
Lägg på underlagsfoam, om det inte redan sitter på golvet ni väljer förstås
och sen är det bara att köra på.

Lycka till

// Fia

Jag har bott i hus där Ikeas gamla golv var lagda.....helt kanon inte nån skillnad alls mot de svindyra som finns i handeln.....så jag köper det nu också till huset vi köpt.

Och om de gamla var bra så torde ju de nya inte vara sämre.

Har lagt ett IKEAgolv över 35 kvm. Aldrig igen.
Hopplöst att få det riktigt bra. Spricker och flisar i kanterna.
Nästa gång blir det dyrt i trä eller inte alls. Bara känslan av att sätta
fötterna på ett varmt trägolv istället för ett kallt, hårt, plastigt...

O
Har precis lagt ikeas "näst billigaste" bara 69:-kvm... Och hittils inga problem alls!
har inte upplevt att det sprack eller flisade... bara när man sågade... Men det man sågar kan man oftast gömma! Jag är nöjd, med Ikeas golv... och med tanke på pengarna det kostade och att det är 10års garanti så kan jag nog överleva om det inte skulle hålla hela livet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.