Hej.
Har sökt lite på min fråga men hittar lite tvetydiga svar. Provar därför om mer samstämmighet kan framkomma :-)

Vi ska lägga in laminatgolv i ett kontorsrum där det idag ligger en heltäckningsmatta. Under heltäcken finns masoniteskivor och därunder tycks det vara det gamla plankgolvet. Heltäcken är inte limmad så den är lätt att ta bort om man så vill.
När jag köpte laminatgolvet frågade jag uttryckligen om det gick bra att lägga det ovanpå heltäck. -Jadå, det går bra, men ta och lägg ett lager lumppapp ovanpå. fick jag till svar.
Vilket anser ni vara det bästa alternativet? Och om man tar bort mattan dvs har masoniteskiva som "stomme" behöver man då något foam-liknande utöver lumppappen att lägga laminaten på?

Lägg på heltäckningsmattan du, det fungerar utmärkt.

Vi har ett laminat lagt på (av tidigare ägare) heltäckningsmatta och det tycks fungera utmärkt.

Beror det inte på hur tjock heltäcken är?
En öglematta kan man lägga på om den är kort. Men tänk att lägga på en riktig"lufsenmatta"!!
Anders

Jo, det har du ju såklart rätt i. Jag förutsatte att det var en matta med kort lugg.

Jag skulle ta bort heltäckningsmattan om den ligger lös! Även om ni lägger laminatgolv finns allt det "gottiga" kvar i den och kan ställa till ett elände för allergiker :)

Tack för alla snabba svar.

Som ni antar så är det en "korthårig" matta vi pratar om.

Jag kan också förstå synpunkten om ev. allergiproblem men hur stor kan exponeringen bli om man städar av den innan läggning och som sagt täcker med en gråpapp och sedan laminat på toppen? Man rör/river ju aldrig i den sedan. Kanske beror på hur känslig personen är?

mvh
/Mike

Ja, givetvis inverkar det också, en asmatiker kan få väldiga problem. Är kontorsrummet i en lägenhet eller på en arbetsplats? I en villa eller ett flerfamiljshus?

Det är i en vanlig villa, på markplanet

Då är jag också med på att den kan ligga kvar :)

Men varför lägga lumppapp, detta är ju till för att det inte ska låta om golvet. Skulle tänka mig att heltäckningsmattan tar bort allt sådant ljud.

Jag skulle vilja vända på frågan: varför ska den äckliga heltäckaren få ligga kvar med allt damm, kvalster och hemskheter? Det låter ju som att det är en barnlek att få bort den.

Hej.
Kan meddela att jag la in golvet igår. Heltäckningsmattan blev kvar under!

Någon skrev om varför lumppapp? Ja, det undrade jag med när försäljaren sa till om det. Kanske kan det ha med friktionen att göra (heltäckninngsmata direkt mot undersidan av ett laminatgolv kanske blir för liten friktion så det kan "glida runt"?

Nu återstår bara sockel!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.