Byggahus.se
Jag har precis fått lagt in ett Junckers skeppsgolv, 14 mm tjockt. Det ligger flytande på foam-matta hopsatt med en slags stålbygel som kläms fast på undersidan, bräda för bräda på var 50 cm. Jag upplever nu dels att golvet "gungar", dels att det smäller och knakar från byglarna när man går på golvet. Underlaget består av spontade golvbräder (gamla), på dessa ligger det ett 8 mm masonite undergolv (hellimmat) och sedan kork-o-plast. Konstruktionen är väl inte helt stabil, men vi upplevde inget "gung" med det gamla golvet.

På Junckers säger de att antingen så är underlaget för ojämt eller så har golvläggaren inte slagit in byglarna ordentligt.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa "bygelgolv"? Är det en Junckers specialitet eller har andra golvtillverkare samma system?
 
Jag har lagt ett Junckersgolv med byglar för ett antal år sedan.

Det knakade lite från byglarna precis i början, men nuförtiden hör man "aldrig" något. Det gungar inte mer än den svikt foamen självklart ger.

Junckersgolv är ju massiva, så brädorna kan lätt bli skeva när de förvaras före läggning. Vet du hur noga golvläggaren var med att kolla att de var raka? Jag reklamerade 2-3 paket på grund av skevhet och då la jag ändå några som inte var helt raka, men de rätade snabbt ut sig när de kommit på plats och satt ihop med resten av golvet.

Kan du kolla med vattenpass ifall golvet är högre på sina håll? Isåfall kanske det är lite skeva brädor, vilket kanske kan bli bättre med tiden, eller så var de för skeva.

Det går ju att skilja mellan om det är underlaget eller Junckersgolvet som är ojämnt genom att känna om det sviktar just där det är för högt - om det verkar finnas luft under Junckersgolvet.
 
Sägers om ovanstående, låt det ligga i nå´n vecka och använd det mycket så att saker och ting faller på plats. Men om det "klinkar" eller "klonkar" då har golvläggaren nog lagt det fel..Kanske t o m lagt stålbygeln upp och ner (jo ovan golvläggare just vid deras golv kan göra så)
Vi hade samma problem med vårt, när golvläggaren äntligen hade tid att komma ut så hade det förbättrats avsevärt och nu är det normalt Gung.
Hoppas det löser sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.