Fick lagt flytspackel, av en firma, på mitt ca 20 kvm stora vardagsrum för ca en vecka sedan, efter ca 1 vecka (igår) så började det uppstå sprickor från vägg till vägg i rummet. Det har även uppstått små nivåskillnader på varje sida av sprickorna. Öppningen på den största sprickan är ca 1/2 mm

Flytspacklet är uthällt på parkett, under parketten finns sand

Flytspacklet är Bostiks s21, golvet primades några dagar innan spacklet hälldes ut, tjockleken på spacklet är från 1cm - 3cm.

Nivåskillnaderna idag är så små att det inte har någon betydelse när jag lägger "foam" + den nya parketten. Men jag är orolig för att sprickorna uppstod pga att det var mycket varmare igår än det har varit tidigare. Dvs när det blir sommar kanske nivåskillnaden ökar ytterligare med temperaturen.

Jag tror inte att det har med temperaturen att göra så mycket. Känns snarare som att det kanske inte var helt strålande bärighet i underlaget, och att det är därför det spricker. Men jag gissar bara.

Lades det något stålnät på golvet innan flytspacklingen?

jon_h skrev:
Jag tror inte att det har med temperaturen att göra så mycket. Känns snarare som att det kanske inte var helt strålande bärighet i underlaget, och att det är därför det spricker. Men jag gissar bara.

Lades det något stålnät på golvet innan flytspacklingen?
Det där med bärigheten chansade Bostik också på när jag snackade med dom, inget stålnät lades - inte vad jag vet iallafall, skulle inte behövas - står inte heller att det behövs på säckarna. Har lagt själv i ett annat rum tidigare utan nät. Dock så lade jag på parketten dagen efter, så jag vet inte om det sprack där också (samma underlag).

Kan man försöka borra i spacklet för att skruva fast det i parketten? Vet inte hur mycket det hjälper dock!

Försökte få tag på killarna innan, men men, jobbar dessutom oregelbundna tider så jag har lite svårt att få tag på dom när jag e vaken.

/tack

Glöm att skruva fast spacklet i parketten, det funkar inte. Förhoppningsvis har spacklet fortfarande vidhäftning över hela ytan, men att sprickan uppstod när golvet satte sig lite av belastningen. Om jag ska gissa så tycker att du ska köra på med foam och övergolv, det blir nog inte värre än det är nu.

jon_h skrev:
Glöm att skruva fast spacklet i parketten, det funkar inte. Förhoppningsvis har spacklet fortfarande vidhäftning över hela ytan, men att sprickan uppstod när golvet satte sig lite av belastningen. Om jag ska gissa så tycker att du ska köra på med foam och övergolv, det blir nog inte värre än det är nu.
Japp, gjorde så också, bara listerna kvar i rummet!

/tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.