3 964 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Hjälp med golvkonstruktion på platta på mark
Har ett hus från -56, byggt på platta på mark, med något så ovanligt (?) som luftburen golvvärme.
Golven är uppreglade på plattan med 70mm reglar (som står på klossar med snitthöjd på ca 2cm). Total bygghöjd ca 120mm.
Reglarna är monterade åt samma håll i hela huset - mellan ytterväggarna på husets långsidor.
Det sitter en fläkt centralt i huset som blåser ner varmluft under golven.
I varje rum finns spårade golvsocklar på långsidesväggarna där varmluften kommer upp.
För att fördela ut luften i husets längriktning till varje "regelfack", finns en nedsänkt kanal i plattan, ca 30 cm djup och bred.
På plattan, mellan reglarna ligger en 3cm pappklädd stenullsmatta, under plattan finns ingen isolering alls.
I mellanrummet mellan isoleringen och övergolvet, som är ca 60-70mm högt blåser varmluften.
Nu till saken:
Efter alla år är parkett och lamellgolven i väldigt dåligt skick. På en del ställen kliver man nästan igenom. Förmodligen pga att bärvirket under ytlamellerna har blivit så urtorkat.
Dessutom har plattan satt sig åt båda håll ifrån kanalen sett - det lutar mot ytterväggarna, ca 2cm åt varje håll. Det finns också stora hålrum under plattan som ska fyllas så småningom med polyretanskum.
Därför ska golv och även reglar som blivit bågformade, bytas ut.
Och - då är frågan:
Vilken golvkonstruktion ska jag välja?
Är starkt sugen på att gå ifrån luftvärmen. Det är svårt att reglera temp i olika rum och den är nog inte så hygienisk.
Men gubbarna på kommunens tekniska kontor, tycker att jag ska ha kvar luftvärmen, möjligen med lite mer isolering, typ 20mm cellplast + 44mm ull. Man menar att det kan bli fuktproblem med en annan lösning, pga "fuktkudden" som kan bildas på sommaren när golvvärmen stängs av.
Men jag hävdar att jag även nu har en golvvärme och att jag stänger av den nu också. Och jag har inte hittat något fuktproblem än med huset.
Så jag är inne på ett Nivellgolv (reglar/isolering 70mm - 22mm spårad spånskiva - värmeplåtar/slang - 14mm parkett), utan mekanisk ventilation. Nivell säger ju naturligtvis att jag ska ventilera. Men jag antar att det är för att hålla ryggen fri. Jag har ju inga fuktproblem idag...
Jag kan iofs lägga ner rör för ev. ventilering om det behövs.
Nu säger nån att 70mm är för lite isolering till golvvärme - men jag har bara 30mm idag, så det måste väl innebära mer än en fördubbling? För man kan väl jämföra systemen så?
Beslutsångest = hjälp med synpunkter, råd och tips!
Golven är uppreglade på plattan med 70mm reglar (som står på klossar med snitthöjd på ca 2cm). Total bygghöjd ca 120mm.
Reglarna är monterade åt samma håll i hela huset - mellan ytterväggarna på husets långsidor.
Det sitter en fläkt centralt i huset som blåser ner varmluft under golven.
I varje rum finns spårade golvsocklar på långsidesväggarna där varmluften kommer upp.
För att fördela ut luften i husets längriktning till varje "regelfack", finns en nedsänkt kanal i plattan, ca 30 cm djup och bred.
På plattan, mellan reglarna ligger en 3cm pappklädd stenullsmatta, under plattan finns ingen isolering alls.
I mellanrummet mellan isoleringen och övergolvet, som är ca 60-70mm högt blåser varmluften.
Nu till saken:
Efter alla år är parkett och lamellgolven i väldigt dåligt skick. På en del ställen kliver man nästan igenom. Förmodligen pga att bärvirket under ytlamellerna har blivit så urtorkat.
Dessutom har plattan satt sig åt båda håll ifrån kanalen sett - det lutar mot ytterväggarna, ca 2cm åt varje håll. Det finns också stora hålrum under plattan som ska fyllas så småningom med polyretanskum.
Därför ska golv och även reglar som blivit bågformade, bytas ut.
Och - då är frågan:
Vilken golvkonstruktion ska jag välja?
Är starkt sugen på att gå ifrån luftvärmen. Det är svårt att reglera temp i olika rum och den är nog inte så hygienisk.
Men gubbarna på kommunens tekniska kontor, tycker att jag ska ha kvar luftvärmen, möjligen med lite mer isolering, typ 20mm cellplast + 44mm ull. Man menar att det kan bli fuktproblem med en annan lösning, pga "fuktkudden" som kan bildas på sommaren när golvvärmen stängs av.
Men jag hävdar att jag även nu har en golvvärme och att jag stänger av den nu också. Och jag har inte hittat något fuktproblem än med huset.
Så jag är inne på ett Nivellgolv (reglar/isolering 70mm - 22mm spårad spånskiva - värmeplåtar/slang - 14mm parkett), utan mekanisk ventilation. Nivell säger ju naturligtvis att jag ska ventilera. Men jag antar att det är för att hålla ryggen fri. Jag har ju inga fuktproblem idag...
Jag kan iofs lägga ner rör för ev. ventilering om det behövs.
Nu säger nån att 70mm är för lite isolering till golvvärme - men jag har bara 30mm idag, så det måste väl innebära mer än en fördubbling? För man kan väl jämföra systemen så?
Beslutsångest = hjälp med synpunkter, råd och tips!
Går det inte att lägga nivell golv med
golvvärme och sen ventilera ut den ev
fuktiga luften från plattan genom ventilerade socklar?
Jag antar att dom säger att 70mm isolering är fördåligt
för värme förlusten blir stor neråt? en tanke bara.
Mvh Putte
golvvärme och sen ventilera ut den ev
fuktiga luften från plattan genom ventilerade socklar?
Jag antar att dom säger att 70mm isolering är fördåligt
för värme förlusten blir stor neråt? en tanke bara.
Mvh Putte
Jo, det är precis så jag tänkte, med passiv ventilation via spårade golvsocklar istället för mekanisk via fläkt och ventilationsdon. Nivell (och alla andra motsvarnde lev.) rekommenderar ju det senare.ByggPutte skrev:
Men som nån sa, så skulle jag kunna förbereda under golvet med hålade rör som det ska vara i det ventilerade systemet. Isåfall kan man senare ta ett hål och skarva på rör och fläkt om det skulle behövas.
Farorna är att kringligganmde väggar står förmodligen direkt på plattan utan någon fuktspärr under. Och med tjockare isolering ovanför kanske plattan under och de oskyddade träet blir kallare och fuktigare?
Det har alltså fungerat i 50år, men om jag ökar isoleringen till det dubbla (fortfarande inget speciellt tjockt) och tar bort den cirkulerande varma luften som finns höst/vinter/vår - vad händer då?
Vad jag hört så ska problemen med markfukt vara som störst på sommaren när golvvärmen stängs av. Men jag har stängt av min kuftvärme också på sommaren, hittils utan problem.
Som jag ser det, så är 70mm mer än dubbelt av vad jag har idag. Dvs uppvärmd luft ovanpå 30mm eller uppvärmt vatten ovanpå 70mm.
För jag antar att jag kan jämföra systemen så rent energimässigt?
Men 70mm är naturligtvis i moderna mått dåligt.
Mvh
L-O
Klicka här för att svara