Z
zankan: [citat] Det finns bra produkter som man gjuter vått-vått mot en epoxi baserad primer. Det är även epoxi i bruket. Detta ger en enormt hör slittålighet i ytskiktet. Man snackar i samma klass som c90. Vanlig betong ligger mellan c25-50. Denna epoxi betong våtslipas eller torrslipas för att behandlas med såpa eller dylikt för att få en najs yta som inte suger.... Det kostar dock....
1 svar · 4,4k läst
D
dfred: Finns det några bra knep att få bort olje/fett fläckar på betong golv? Jag fick en matfetts fläck från en grill på ett obehandlat betong golv och det verkar som att fettet har gått in i betongen. Tack på förhand.
0 svar · 5,1k läst
J
jon_h: [citat] Det gör det med all säkerhet inte. Man byggde så gott som alltid med asfalt som fuktspärr under keramik på den tiden. Hade man inte gjort det så hade det uppstått skador efter kort tid, veckor eller månader i ett trähus. Förresten, att det ser ut som att jag ändrat ovanstående inlägg beror på att jag råkade klicka på fel knapp när jag skulle svara.. Sorry. Får skylla på
3 svar · 5,7k läst
nino
nino: Jag hade köpt det kvartssågade golvet lätt! Kvartsågat innerbär att man har stående årsringar om man tittar från kortsidan typ: |||||| istället för vanligt sågat virke som oftast ser ut ((())) Tänk på att om du köper från det lokala hyvleriet så får du (förmodligen) slipa golvet innan ytbehandling om du vill ha det slätt Men det normalt sågade kommer att kupa sig både uppåt
1 svar · 2,9k läst
L
Lillblomma: Är det nån som har den? Eller annat borstat ekgolv? Är sugen men tvekar lite och undrar om den är svår att hålla ren när den inte är helt jämn... Annars får det bli deras vanliga, men den är så... Vanlig... //A
0 svar · 3,0k läst
Anders_S
Anders_S: Hej Om du menar en vanligplastmatta så ska man inte göra det för korkoplastrutorna kommer att synas igenom den ny matta efter ett litet tag. Låna en mattstripper och ta upp korken med, spackla golvet sedan och limma sedan dit den nya. Anders
1 svar · 3,0k läst
J
johan77: Precis... lack ovanpå.
2 svar · 2,6k läst
fresve
fresve: [citat] Detta har vi lagt in, har legat en månad nu och vi är kanon-nöjda! finns bilder på v hemsida. Hoppas att det som ngn tyckare säger om åldrande ovan är helt felaktigt! :S Hur kan någon veta det, när det är först nu som matt-lackade golv pecis slagt igenom tro? / Fredrik
18 svar · 39,0k läst
H
holyanna: Tack för alla svar och för att ni delar med er av olika erfarenheter. Nu har jag en bra grund för att fatta mitt beslut :)
8 svar · 13,7k läst
B
basil: Om ni har betong golv under så borde man väl absolut lägga golv hela vägen och t.om en våtrumsmatta som man limmar upp på väggen på slutet? Om det skulle börja läcka kan ju en massa vatten krypa under det nya golvet utan att ni märker det.
6 svar · 4,1k läst
Ö
öland: idag är det gammal plastmatta från -67, vill inte ha det, men platon och linolium kan inte göra så mycket väl.
2 svar · 4,3k läst
J
jon_h: Vad som behöver göras beror helt på hur tjockt trägolvet är och hur det ligger upplagt. Om det har spruckit tidigare så gissar jag att det ligger upplagt på c/c 600 eller mer, och att gisen bara var skruvad i golvet.
2 svar · 1,4k läst
F
Frekke: Syratvätta golvet. Blanda en sluring (dvs fix och primer) blaska ut skiten och voiala: Du har en yta som fäster bättre än kardborre!
3 svar · 2,5k läst
C
cameljointen: [citat] Du kan nog vara rejält säker på att det funkar om det inte finns något träbjälklag mot plattan. Det är det på min kåk och därför måste man se till att fukten kommer ut uppåt.
15 svar · 12,2k läst
G
gaia: [citat] det är bäst att kolla noga vad det är. Det kan vara bara 2-3mm ekfaner limmad på annan trä eller mycket tjockare ekparketstavar på ditt golv. Om det är det första så är det en risk att slippa som amatör - du kan slippa bort ekfaner :(. Behandla skadan: slippa lacken med sandpaper, fukta hushålspapper med väteperoxid , täck över missfärgningen och lått verka någom timme.
7 svar · 13,6k läst
P
paul_and: Hej, Intressant projekt du håller på med. Har varit och tittat på dina bilder några gånger. Tack för det för man får en bra känsla innan man själv skall påbörja med källaren. Har några frågor. Vad är OSB? Du lägger bara isolering ovanför markplan eller? Finns det några risker med att regla upp väggar som du gör i källaren och då tänker jag främst på fukt mellan gips och
31 svar · 22,7k läst
·
vojma
vojma: Ja det är en riktig mäster jag har att göra med... och det värsta av allt är att han är förtidspensionär och kommer att sitta i knät på mig hela dagarna... Dock så har jag nog lyckats övertala honom om att bryta upp golvet - åtminstone för att titta... Det kommer att läggas in ett klickgolv av Pergotyp. /V
5 svar · 11,8k läst
L
Linnex: Har ännu inte bestämt något större angående klinkersen. Men då kaminen kommer placeras i ett infasat ytterhörn tycker jag inte att en golvplåt blir passande. Och vid festligare tillfällen kommer matsalsbord dras ut och en stol placeras nära kaminen och då vill jag inte ha större höjdskillnad på golvet ifall ena stolsbenet kommer stå på eventuell klinkers.
4 svar · 2,6k läst
L
Linnex: [citat] Stämmer tyvärr. Det ända ISO certifieringen egentligen säger är att plattornas kvalite skall vara som tillverkaren bestämt.
11 svar · 2,5k läst
P
peppe: Kolla med Ehrenborgs i Göteborg, det är den Svenska agenten.... textil i kök är kanske generellt sett inte det optimala även om säljare/tillverkare skulle säga annat. Kika in på SEB´s banker.... ligger Flotex på samtliga.
1 svar · 1,7k läst
C
chali: [citat] Tja om det kommer fukt undefrån och man lägger en primer som spärrar vatten så blir vattnet sående i plattan och kommer det inte vatten undefrån och man inte lägger en primer som inte spärrar så får du ju mer vatten i plattan. sedan beror det ju natuligt vi på vad risken är att det kommer vatten ovanfrån i förråd men är man som mig och inte orkar tömma allt var gång man
4 svar · 2,0k läst
Alpha
Alpha: Fann lite vit mögel på golvbrädor under korkmattan även lite svartmögel(tror jag) undrar vad man behöver göra innan man lägger på nytt golv(golvspån) finns det medel för borttagning eller måste virket bytas ut där det är missfärgat. Att slipa har jag ingen lust med, lär inte vara hälsosamt. Träet är torrt nu samt inte poröst utan möglet verkar sitta i ytskikt mest.
0 svar · 2,0k läst
J
jon_h: Det kommer hålla sig bra och inte slå sig. Vanlig golvlack fungerar bra.
3 svar · 2,3k läst
Constructum Domus
Constructum Domus: Det är bättre att ha nivåskillnaden in till rummet så jag skulle höja trägolvet så det ligger i samma höjd som klinkergolvet. Annars så kan du ju ha golvvärme i hela köket. Fast då skulle jag lägga "klick" golv istället och då blir det ju lite tunnare än 30 mm.
3 svar · 8,0k läst
J
jon_h: Det kan jag inte tänka mig, man lägger ju kabel direkt på spån ibland. Så varm blir den ju inte. Och det var så lite så. :)
5 svar · 1,9k läst
·
J
jon_h: Det behöver inte alls vara c/c 300 på bjälkarna, men böjstyvheten ska motsvara 22 mm golvspån upplagd på c/c 300. I ditt fall finns det två alternativ för att åstadkomma detta utan att regla i tätare. 1. Hellimma golvgips med ett riktigt gipslim som kammas ut. 2. Lägg ett punktsvetsat stålnät och flytspackla minst 12 mm på spånet. Båda dessa är långt mer än tillräckliga var
1 svar · 2,2k läst
vojma
vojma: Håller fullständigt med Martin. Riv ut det gamla och lägg in ett nytt. Behöver inte bli särskilt dyrt om det rör sig om ett normalstort vardagsrum. /V
2 svar · 3,3k läst
C
chali: Tja grön sopa funkar bara trasan är väl urvriden som aders skriver chali
2 svar · 4,0k läst
ByggPutte
ByggPutte: Skulle använda blåplaton. Och följa deras anvisningar. Mvh Putte
2 svar · 2,8k läst
RobertC
RobertC: Ska lägga in golvvärme och ska ju då flytspackla golvet och undrar vad det kan kosta och läja bort det matrial och arbete. rummet är på fyra kvm och kommer lägga elburen slinga. Och det är golvspån som jag har som golv. så man vet vad som är rimligt
0 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.