Hej, lade nyligen klinkers i hall och ska snart foga det. Ska även lägga klinkers i kök när hallen är klar (betonggolv i båda utrymmena).

Ett problem som dök upp när jag lade i hallen var blandningen av fästmassan. Blandade till fästmassan enligt förpackning (Ardex X7 Plus) med omrörare på borrmaskin och fick till en ordentligt tjock blandning. Var riktigt tungt för borrmaskinen att blanda upp. OK tänkte jag som glad amatör, jag har ju blandat enligt förpackning så det är väl bara att köra på. Efter ett tag när jag lagt en del plattor så inser jag att fästmassan måste vara för tjockt blandad. Blev säkert fel när jag vägde upp fästmassa och vatten från början. Det gjorde att utläggningen av massan med fixkammen (kör med 8 mm till 20*20 cm plattor) blev omständlig och det var svårt att dra ut den så att det blev fina "ränder" med fästmassa att täcka plattorna med. La ut hela golvet ändå trots böket och resultatet ser bra ut även om det är lite ojämnt mellan en del plattor i höjdled. Hoppas det går smidigare att lägga i köket.

Hur tjock/fast bör blandningen av fästmassan vara? Är det OK att blanda i lite mer vatten än anvisningen om den verkar vara för tjock? Hur ska en blandning av fogmassa vara i konsistensen (kommer använda Ardex BS Flex till 5 mm fogar)?

K
Du ska inte blanda i mer vatten än tillverkaren har angett. Fix har konsistens som... ummm... lite fastare koskit typ. Svårt att förklara.

Om man blandar enligt anvisningen och fixet blir för styvt så är det klart att man kan blanda i lite vatten till. Ofta behövs det väldigt lite vatten för att göra stor skillnad i konsistens, och tillverkaren brukar dessutom ange mängden vatten som "ca" en viss mängd. Det viktigaste är att fixet åtminstone är så kladdigt att det biter fast på plattorna och inte smular när man kammar ut det. Tänk på att låta fixet stå några minuter efter blandning och sedan vispa upp det igen, det vill gärna styvna till precis i början.

Däremot ska man aldrig blanda i mer vatten för att kompensera för att fixet styvnat om det stått för länge.

OK, tack för svaren :) Ska blanda fixet lite lösare om det blir lika tungjobbat som sist. Det luktade bränt om borrmaskinen...Som du skrev Jon så var fixet smuligt emellanåt så jag skrapade bort "smuligt" fix och la ut nytt gång på gång för att få fixet att täcka golvytan. Blev orolig för att fixet inte hade fäst ordentligt men plattorna verkar sitta bra :cool:

Har nu precis fogat och gjort ett gäng tvättningar av plattorna. Blev inga problem att blanda till fogmassan. Blev lite överraskad av att fogmassan stelnade så fort trots att den var relativt lättflytande så det gäller att vara snabb när man stryker ut det! Ser ut att bli ett bra resultat i alla fall. Fogarna jämnade ut sig fint vi de första tvättningarna och nu försöker jag tvätta bort det sista av "fogmassehinnan" på plattorna. Ska köra en tvätt till nu innan det blir sängdax.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.