Hej.

Jag har lagt parkett i köket, direkt på plastmattan. Jag visste att underlaget inte var helt plant men att det inte skulle påverka så värst mkt.

Nu visade det sig dock att på ett ställe så finns det en avsevärd fördjupning / sänka som jag inte gillar. Den är max 1m ggr 1m och nivåskilnaden är ca 2 -2,5 cm. Just nu ligger det extra stegdämpmatta.
Parketten (Click) håller ihop men frågan hur länge. Sen känns det ju lite konstigt / irriterande när träet rör sig.

Jag kan enkelt få bort några rader golv så jag kommer åt ungefär halva sänkan. Resten kräver en större insats.

Hur kan jag lösa detta? Jag vill bara jämna ut så mkt som möjligt, dvs. resultatet behöver inte blir perfekt.

Finns det nåt man kan spruta in under bräderna som sedan stelnar. ;-)

Om jag måste blottlägga hela sänkan, vad ska jag använda för att spackla sänkan? Spacklet för ju inte spricka sönder efter ett tag.

2,5 cm på 1 m låter väldigt mycket. Det är ju rekommendationen för våtrum, typ...

Jag tror dessvärre att du måste blottlägga hela sänkan. Oavsett vad du fyller med kommer det ju att vara blött, och då måste det kunna torka utan golv ovanpå.

Vad du ska fylla med är en annan fråga. Flytspackel är min första tanke, men det är ju inte så smart att lägga på plastmatta förstås. Sedan är ju frågan vad som finns under plastmattan. Om det t ex är ett undergolv/träbjälklag som börjat svika så bör det kanske kollas upp.

En fullösning är ju annars att bara peta in nåt platt och hårt, typ en bit laminatgolv/styv plastmatta (be om några provbitar i affären), bara höjden blir den rätta. Om stegdämpmattan funkar kommer laminat eller plast att funka också, stegdämparen är ju rätt mjuk vilket i teorin borde innebära mer rörelse = påfrestning på click-golvet.

Stor nivåskillnad.
kan ju kanske räddas med masonit
och plyfa.
Fast svårt kanske att få en mjuk övergång.

Mvh Putte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.