5 201 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Rivit vägg mellan två furugolv, hur laga?
För att skydda taket kan man sätta en platta över änden på regeln.
@Karl-Ove Qvarfordt - Jag gillar din idé men jag är, likt vissa andra i tråden, osäkra på hur lösningen fungerar när fukthalten varierar över året, kommer jag då sparka i plankan med tårna, få glipor eller annat? Har du någon tanke? Det känns också som att mätningen och sågningen kommer vara klurig att få till med vinklarna, men inte omöjligt
@Helena_Gavle och @namnbyte - Det ser ut som en bra lösning! Även här gällande fukt och om trät sväller/krymper, hur tajt törs jag lägga plankan? Jag är osäker på om befintligt golv rör sig i längsriktningen också, eller är det bara den nya plankans förändringar i bredd jag behöver beakta? Har ni koll?
@Helena_Gavle och @namnbyte - Det ser ut som en bra lösning! Även här gällande fukt och om trät sväller/krymper, hur tajt törs jag lägga plankan? Jag är osäker på om befintligt golv rör sig i längsriktningen också, eller är det bara den nya plankans förändringar i bredd jag behöver beakta? Har ni koll?
Visst kan du regla mellan som visats av andra, blir det brett är det bra.S simonnnn skrev:@Karl-Ove Qvarfordt - Jag gillar din idé men jag är, likt vissa andra i tråden, osäkra på hur lösningen fungerar när fukthalten varierar över året, kommer jag då sparka i plankan med tårna, få glipor eller annat? Har du någon tanke? Det känns också som att mätningen och sågningen kommer vara klurig att få till med vinklarna, men inte omöjligt
@Helena_Gavle och @namnbyte - Det ser ut som en bra lösning! Även här gällande fukt och om trät sväller/krymper, hur tajt törs jag lägga plankan? Jag är osäker på om befintligt golv rör sig i längsriktningen också, eller är det bara den nya plankans förändringar i bredd jag behöver beakta? Har ni koll?![]()
Rörelse får du bara i den du lägger dit. Längstes händer inget el inte mätbart.
Hej! Kul att du frågar, det har gått bra. Jag brukar alltid lägga upp lite "efter-bilder" men har glömt här.D didrikus skrev:
Bild 1: Steg 1, såga befintliga plankor så att "hålet" är jämnstort överallt, så gott det gick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2 & 3: Förbereda de små träbitarna som den nya plankan skulle vila på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild 4: Plankan typ på plats men mycket jobb med slipmaskin osv för att få den att passa in både på bredden och höjden, stora höjdskillnader överallt på golv från 1920 och detta var ju två olika rum innan..
Logga in
Skapa konto
Bild 5: Färdigt! Pluggat, fogat, såpat osv. Nu ska bara tiden göra sitt så att den nya plankan får lite mer samma ton som de gamla, men fint redan nu tycker jag. Det var en hel del jobb men det blev riktigt bra tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Några kommentarer eller frågor? =)
Ett tips kan vara att sätta "stöden" under den nya plankan lite tätare, dvs. flera, detta för att kunna ha fler skruvar i den nya plankan och därmed vara säker på att den nya plankan sitter fast och trycks ner så bra som möjligt, speciellt eftersom alla plankor inblandade lever sina liv och vill slå sig åt olika håll och allt lutarD didrikus skrev:
Mvh Simon
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden