Hejsan,
Har precis slipat ett plankgolv som efter slipningen visat sig vara hälften gran och hälften furu.
Vi skulle vilja att golvet blir lite varmare än vad det är nu oslipat och är inne på en invisible lack eller iallafall inte en blank.
Frågan är nu, kommer granen och furun att reagera olika på lacken eller kommer det bli ungefär lika? Det ska in ett kök i ek sedan tvärs över båda trätyperna så vi vill inte att det diffar så mycket i nyans och ton.
Har lagt in en bild på hur det ser ut nu direkt efter slipningen, obehandlat.

• Nyslipat plankgolv i gran och furu, obehandlat, i ett rum med vit vägg och två stativ och ett element vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat trägolv av gran och furu i olika nyanser, utan ytbehandling, i ett rum med vit vägg och verktyg i hörnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Filippo skrev:
Frågan är nu, kommer granen och furun att reagera olika på lacken
Nej
F Filippo skrev:
eller kommer det bli ungefär lika?
Det blir ungefär som det är nu. Lacken är transparent och påverkar utseendet mycket lite.

• Gilla
Filippo
  • Laddar…
H
F Filippo skrev:
Hejsan,
Har precis slipat ett plankgolv som efter slipningen visat sig vara hälften gran och hälften furu.
Vi skulle vilja att golvet blir lite varmare än vad det är nu oslipat och är inne på en invisible lack eller iallafall inte en blank.
Frågan är nu, kommer granen och furun att reagera olika på lacken eller kommer det bli ungefär lika? Det ska in ett kök i ek sedan tvärs över båda trätyperna så vi vill inte att det diffar så mycket i nyans och ton.
Har lagt in en bild på hur det ser ut nu direkt efter slipningen, obehandlat.
Varför lacka? Jag skulle olja in det istället. Blir det märken kan du pga upp märkena. Skulle aldrig vilja ha lackat golv igen.

H HEM2121 skrev:
Varför lacka?
För att TS vill det.
Det är dessutom en mycket bra ytbehandling på ett golv. Speciellt i ett kök. Så jag tycker det är ett utmärkt val.

O O skrev:
Nej

Det blir ungefär som det är nu. Lacken är transparent och påverkar utseendet mycket lite.
Tack, något tips på om vi vill att det blir lite varmare, är det att lägga en lite gulare lack eller lägga lack och låta det gulna med tiden?

H HEM2121 skrev:
Varför lacka? Jag skulle olja in det istället. Blir det märken kan du pga upp märkena. Skulle aldrig vilja ha lackat golv igen.
Vi har diskuterat detta olja men fick rådet att om det är i köket skulle man behöva vara mer försiktig vid tex. spill osv än om man la en lack

F Filippo skrev:
Tack, något tips på om vi vill att det blir lite varmare, är det att lägga en lite gulare lack eller lägga lack och låta det gulna med tiden?
Det blir en varmare ton med tiden. Så det kommer att lösa sig själv skulle jag tro. Men det kan ta ett år eller två. Det kommer att gulna/mörkna mest i början men fortsätta mer och mer med tiden. Till slut stabiliserar sig färgen. Jag tycker det blir mer "äkta" att inte använda pigment.

En mycket stor finess med att inte använda pigment är att man kan reparera ganska stora skador och bara avvakta till det reparerade området av golvet "kommer ikapp" och får exakt samma färg som resten av golvet. Helt automatiskt utan pigment. Bara samma golv och samma lack. Så se till att spara en del lack.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
F Filippo skrev:
Vi har diskuterat detta olja men fick rådet att om det är i köket skulle man behöva vara mer försiktig vid tex. spill osv än om man la en lack
Precis. Lack är betydligt tåligare än olja och på så sätt generellt ett bättre val rent praktiskt. Lack behöver heller inte underhållas med upprepade behandlingar som med olja.

Man gör som man vill, och prioriterar de egenskaper man tycker är viktigast.

Oljade golv är varmare att gå på än lackade, även om de senare är mer praktiskt.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Oljade golv är varmare att gå på än lackade, även om de senare är mer praktiskt.
Det där får du gärna utveckla lite.

Ja det kan jag hålla med om. Men vad tror ni om en hårdvaxolja?

Hep Hep skrev:
Det där får du gärna utveckla lite.
Egen erfarenhet.
Lackade golv känns kallare, kyler väl ner fötterna effektivare. Oljade eller såpskurade golv känns torrare och varmare.
Har man golvvärme i köket spelar det väl ingen roll under värmesässongen.

H
F Filippo skrev:
Ja det kan jag hålla med om. Men vad tror ni om en hårdvaxolja?
Vi pratade med en tillverkare av oljor. Vi var lite nyfikna på hur hårdvaxolja fungerar. Hårdvaxolja behöver underhålla en gång per. Inget som var aktuellt för oss. Vi valde vanlig olja, dvs. den olja som golvläggare lägger på och sen bearbetar in med en poler maskin, maskin finns att hyra. ( Fick en mindre vattenskada därav nytt golv) Vi har vanliga oljade golv i stort sett i hela huset sedan 10-15 år och är helnöjda. Dammsuger och tvättar med vitsåpa för att golven inte ska gulna så fort och det fungerar. Visst, i början får man tvättar ofta men det skyddar och lägger en osynlig skyddshinna. Gjorde misstaget att välta ut 1-2 lackfärg och trodde att golvet var kört, snabbt fram med våta och torra trasor, det finns inte ett spår av färg, inte ens i skarvarna.

Redigerat:
Egen erfarenhet.
Lackade golv känns kallare, kyler väl ner fötterna effektivare. Oljade eller såpskurade golv känns torrare och varmare.
Har man golvvärme i köket spelar det väl ingen roll under värmesässongen.
Intressant. Sedan du skrev det där har jag gått runt barfota här och jag upplever ingen skillnad. Inte så konstigt kanske.

H HEM2121 skrev:
Vi pratade med en tillverkare av oljor. Vi var lite nyfikna på hur år hårdvaxolja fungerar. Hårdvaxolja behöver underhålla en gång per. Inget som var aktuellt för oss. Vi valde vanlig olja på det nya golvet. ( Fick en mindre vattenskada därav nytt golv) Vi har vanliga oljade golv i stort sett i hela huset sedan 10-15 år och är helnöjda. Dammsuger och tvättar med vitsåpa för att golven inte ska gulna så fort och det fungerar. Visst, i början får man tvättar ofta men det skyddar och lägger en osynlig skyddshinna. Gjorde misstaget att välta ut 1-2 lackfärg och trodde att golvet var kört, snabbt fram med våta och torra trasor, det finns inte ett spår av färg, inte ens i skarvarna.
Vad är "vanlig" olja?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.